vertrek december 2015 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu vertrek december 2015 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu

vertrek december 2015

Door: els

Blijf op de hoogte en volg elsenrenee

02 November 2015 | Nederland, Nederland

November 2015

Xin chào allemaal,

we kunnen weer aftellen! 4 december a.s. ben ik weer 'ready for take off' en vertrek weer richting
Ho Chi Minh. Daar blijf ik deze keer 2 dagen en ga met Lan o.a. de school van 'juffie' bezoeken.
[Lan heeft 20 jaar in Nederland gewoond en is weer teruggegaan naarVietnam]

Deze gepensioneerde juffrouw geeft thuis les aan straatkinderen, en kinderen waarvan de ouders zich geen schoolgeld kunnen veroorloven. Dit alles in haar kleine huiskamertje, de kinderen zitten op de grond en hebben een plastic krukje waar ze hun boeken en schriftjes opleggen. De moeder van juffie woont ook bij haar in [99 jr.] Van deze kinderen gaan er drie naar school, het schoolgeld heb ik kunnen sponsoren doordat er mensen geld gestort hebben onder andere n.a.v. de artikelen die in Schager Weekblad hebben gestaan. [zie foto]. Juffrouw heeft voor deze kinderen schooluniformen op de kop kunnen tikken en tweede (of derde) hands schoolboeken. Geweldig dat deze kinderen nu naar school kunnen, door middel van educatie hebben ze meer kans op een betere toekomst.

Verder wil ik in Ho Chi Minh nog een rolstoel proberen aan te schaffen voor een van de kinderen uit het weeshuis in Can Tho. Via Duy heb ik weer een paar andere adressen hiervoor. Het blijft zoeken naar goede rolstoelen.

Na Ho Chi Minh vertrek ik met de bus weer richting Can Tho en blijf daar tot 30 december.
In de maand december zijn er maar drie vrijwilligers in het huis, niet echt veel maar beter dan niets.

De kinderen [peuters/kleuters] uit het weeshuis wil ik proberen naar de tandarts te laten gaan om te kijken hoe het staat met het poetsen van de tanden. Van het Tandheelkundig Centrum uit Schagen heb ik poetsdiploma's gekregen. De vrouw van een collega (die ook uit Vietnam komt), heeft deze vertaald, samen met poetsinstructies.

Voor de baby's die er zijn probeer ik mapjes te maken met groeicurves [een soort groeiboek] zodat er gekeken kan worden naar de lengte en het gewicht. Duy heeft op het internet groeicurves gevonden (in het Vietnamees) voor jongens en meisjes. In de koffer zit deze keer ook een goede digitale thermometer, die is normaal ook niet aanwezig in Vietnam. Het is allemaal wat 'houtje-touwtje werk' daar en kinderen hebben regelmatig hoge koorts, maar hoe hoog deze precies is weet je dan niet. Een hulpmiddel, zoals een digitale thermometer, is dan een ideale oplossing.

Verder zit de tas vol met speelgoed, een kussen voor een rolstoel, wat kleertjes, en de brillen die zijn ingezameld bij Walter Optiek in Warmenhuizen. Brillen die bij Walter Optiek worden ingeleverd, worden nagekeken en eventueel gerepareerd. Tevens wordt er met uitwisbare inkt de sterkte erop gezet en of het – of + is. De brillen laat ik bij Lan achter in Ho Chi Minh en de vrijwilligers daar geven ze aan de mensen die ze het meest nodig hebben, maar niet kunnen betalen. Naast brillen, neem ik ook gehoorapparaten mee, ingezameld via een gehoorapparatenwinkel in de Mare [Alkmaar]. Helaas mag ik maar 30 kg. mee, elke keer is het weer puzzelen wat je wel en wat je niet meeneemt. Bij de vliegtuigmaatschappij heb ik al eens geprobeerd of er niet meer kilo's mee konden, maar dat lukte niet.

Inmiddels een “interview” gehad met Lars [oudste zoon van mijn neef] die voor school een werkstuk (en spreekbeurt) heeft gemaakt over Vietnam. Samen met zijn broer Mats en neef Thijs, hebben ze 1 en 2 euromuntjes gespaard. Ook wordt de speelgoedkist regelmatig omgekeerd, zodat het speelgoed waarmee ze niet meer spelen, mee kan naar Vietnam. Goed om te zien dat ze weten dat niet elk kind het goed heeft, naar school kan gaan enz. [zie foto]

Van het sponsorgeld is ook een bijdrage gegaan naar een jong meisje die een chemokuur nodig had maar dit niet kon betalen. Een groep vrijwilligers uit de Vietnamese gemeenschap in Nederland (via Duy] heeft hier ook aan bijgedragen.

Er zijn weer plannen genoeg en wederom zullen [krap] 4 weken weer tekort zijn, waarbij de tijd zal omvliegen. Ik zal regelmatig weer een stuk op de site zetten en ben ook blij met reacties van iedereen.

Wordt vervolgd! Groet Els


  • 02 November 2015 - 21:28

    Trix:

    weer goed bezig zus..!

  • 02 November 2015 - 23:19

    Joke:

    Els, weer mooi om te lezen, duurt nog even maar heel veel succes!!!

  • 03 November 2015 - 00:02

    Marlyn Smit:

    Hallo Els,
    Ik ga je weer volgen op je vrijwilligersreis.
    Zelf ben ik 2 maal naar Zuid Afrika en 1 x naar Cambodja geweest om vrijwilligerswerk te doen. De foto van gehandicapte kinderen op de vloer is heel herkenbaar voor Cambodja. Ik ben ook met vakantie naar Vietnam geweest, een prachtig land waar ook nog veel te doen is. En als ik je verhaal lees begint het weer te kriebelen
    Wie weet kan ik de volgende keer met je mee!
    Veel succes.

    Vriendelijke groet, Marlyn Smit

  • 29 November 2015 - 19:09

    Thea:


    Hoi Els,

    4 december is heel snel, ik zal je weer gaan volgen. Geen enge dingen eten dit keer en goed op jezelf passen.


    Groetjes Thea


  • 04 December 2015 - 19:07

    Sonja:

    Succes Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nederland

Vietnam

Vrijwilligerswerk in Can Tho - Vietnam

Recente Reisverslagen:

25 November 2017

nog 1 week!

08 Januari 2017

HOME

24 December 2016

Bijna weer om

17 December 2016

Maand

11 December 2016

Kind
elsenrenee

Vietnam 29 december 2019 t/m 1 februari 2020 Ho Chi Minh en Can Tho

Actief sinds 12 Nov. 2011
Verslag gelezen: 860
Totaal aantal bezoekers 125688

Voorgaande reizen:

25 November 2017 - 30 December 2017

terug naar Vietnam

19 November 2016 - 28 December 2016

Vietnam

30 Juni 2012 - 06 Augustus 2012

vrijwilligerswerk in vietnam

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: