Bijna weer om - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu Bijna weer om - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu

Bijna weer om

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg elsenrenee

24 December 2016 | Vietnam, Can Tho

Lieve allemaal,

Ja echt, nog 2 dagen en dan gaan we weer terug.
Alles is hier in kerstsfeer, in de hoofstraat hangt zoveel verlichting dat je bijna je zonnebril op moet.

Afgelopen week bij de City pannenkoeken gebakken, met echte stroop en poedersuiker uit Nederland ( wat sleept een mens toch allemaal mee) Had gevraagd of we daar mochten bakken en warempel het was goed.
Ze hebben zitten te smullen, ook de "verzorging" maar een pancake gegeven om te paaien.
Twee dagen erna een watergevecht gehouden, met waterpistolen, waterballonnen en waterballen. De leiding keek niet echt blij, wij wel!
Kinderen hebben genoten, dan maar een paar natte kleren.

Bij de oppermonnik langs geweest om te kijken hoe de bollen het doen. De muizen hadden er aan gezeten vertelde hij. Nou, dat wordt dus niks meer, hilarisch toch weer.

Vorige week zondagochtend nar de Pagoda geweest waar de monnik van is overleden. Als je daar aankomt moet je met je fiets dwars door de ruimte waar mensen zitten te bidden. Niemand maakt er een opmerking over.

Vanavond bij de jongetjes van de bouwvakkers op de hoek een tasje brengen met een cadeautje voor de kerst. Ze hebben een heel roestig fietsje, daar schroef ik de toeter op die ik mee had voor mijn fiets.

Zaterdag weer een Pepsi gehaald, de mw. van het koffietentje weet al wat ik bestel. Bij terugkomst heb ik de ene jongen neer gezet en een ander meegenomen. Kon zo de poort uitlopen, de dame van de koffietent keek raar op dat ik er nu al weer was.

Gister met Charity Class (die krijgen Engels van Renee) schoenen wezen kopen. Met 12 kinderen in de winkel, ze wisten het niet meer. Na bijna anderhalf uur stonden we weer buiten, iedereen blij met de schoenen. (Wij ook dat we klaar waren!)

De ambulance's vliegen hier nog steeds af en aan en nog steeds gaat er niemand niet of nauwelijks opzij.
De stadsbus heeft een bijrijder, als hij de hoek omgaat wappert de bijrijder met zijn hand uit het raam. Het verkeer heeft 1 regel: er is geen regel.
Het enige waar ze voor stoppen is het rode vekeerslicht voor recht door.
Als je hier op de fiets rijd moet je strategisch rijden. Als je bv linksaf wil, naast een auto of een groep brommers gaan rijden. Daar stoppen ze wel voor en kan je zelf ook oversteken.

Bij blind People Engels gegeven, dat doe je met een tolk erbij. Er zijn weinig of geen hulpmiddelen dus alles moet constant herhaald worden. Renee heeft uitgelegd hoe het op straat gaat met stoplichten, zebrapad, side walking enz. De tolk had tape mee en zo werd er een round about, zebra en side walking op de grond geplakt. Op deze manier konden ze voelen hoe dat er ongeveer uit ziet.

Vorige week zaten we ergens te eten toen er een blinde man langs kwam met lootjes. Tuurlijk koop je er een van hem. Hij wist aan het voelen van het geld dat ik genoeg betaalde. Dat systeem hebben ze hier dus ook.

Nog een Amerikaan gesproken uit Florida bij de City. Die was met zijn vrouw
(Vietnamese) kinderen en haar ouders voor 14 dgn. op bezoek bij familie. Zijn schoonouders waren zgn. bootvluchtelingen. Tevens bezochten ze een paar weeshuizen. Ik vroeg waarom maar 14 dgn. wat erg kort is, zijn baas gaf hem niet meer vrij.
Hij vroeg wat wij deden en waar we vandaan kwamen. Dat ze weggingen kregen we een stevige handdruk en god bless you.

Vanavond naar de kerk (!) bij de nonnen. Daar hadden we afgelopen woensdag de laatste Engelse les. Leuke groep was dat, kregen een cadeutje als afscheid.
We zijn allebei verkouden door de fann denk ik maar dat mag de pret niet drukken.
Foto's zet ik er later ff bij want we gaan de laatste keer met de boys om een Pepsi.

Iedereen fijne kerst (of moeten we nu fijne wensdagen zeggen tegenwoordig??) Niet teveel eten en heb het gezellig met elkaar.

Lieve groet uit Can Tho

• 24 December 2016 - 06:00

Margreet:

Wat is de tijd omgevlogen en wat hebben jullie weer veel mensen (kinderen) blij gemaakt! Voor jullie hele fijne kerstdagen in het mooi versierde Vietnam en een hele goede reis terug.
    Liefs, Margreet

• 24 December 2016 - 08:34

Trix:

Gohhh Els, wat vliegt de tijd. Jullie zijn weer goed bezig geweest en hebben weer veel Vietnamezen een tijdje gelukkig gemaakt, jong en oud. Straks weer afscheid nemen van iedereen daar. Weer goed bezig geweest dit jaar. Nog een paar dagen en dan weer de terugreis aanvangen. We zien jullie woensdag op Schiphol. Fijne en gezellige feestdagen daar in Azië.
    liefs van ons

• 24 December 2016 - 09:56

Trude:

Hey Els, wat een prachtige foto's weer en een heerlijk relaas. Renee geniet er net zo van als jij, gezien de foto's :-)!! Prachtige weken gehad weer voor de mensen daar, vooral de kinders en jullie, alles straalt eraf!
    Hele goede reis terug en nog even genieten van kerst in Vietnam.
    Liefs, Trude.

• 24 December 2016 - 10:55

Anneke Meester:

Wat is die tijd omgevlogen.Wel diep respect voor jullie beiden.De verhalen waren weer erg levendig geschreven.Je zag het voor je .Hele fijne kerst beiden en een goede reis terug.

• 24 December 2016 - 16:23

Bea:

Hoi Els en Renee
    Goeie terug reis, en spreek je snel groetjes Bea

• 25 December 2016 - 15:41

Marian:

Ha Els ik wens jullie een goede en voorspoedige terugreis. Wat is dat snel gegaan en wat heb je weer heerlijke verslagen geschreven. Zo langzamerhand worden het allemaal bekenden voor me. Fijn dat je voor verschillende mensen weer wat zonnemomentjes in hun leven hebt gebracht.
    Knap hoor Els met je niet aflatende positieve houding. Als je terug bent spreken we snel iets af. nogmaals een hele goede terugreis voor beiden.

• 25 December 2016 - 16:53

Astrid:

Hallo Els en Rene wat hebben jullie weer een hoop meegemaakt. En wat fijn dat jullie weer zoveel hebben betekend voor de bewoners. Geniet nog lekker even en een veilige terugreis. Fijne Kerst nog. Groeten van Nanne en Astrid.

• 26 December 2016 - 19:22

Thea:

Hoi Els en Renee,

Jullie hebben weer het nodige meegemaakt en wat gaat de tijd toch snel. Weer een hoop
    kinderen blij gemaakt. Een veilige reis naar huis. We zien elkaar.

Liefs Thea

• 26 December 2016 - 23:06

Duy:

Hi Els en Renee.
    Wat gaat de tijd snel. Veel respect voor jullie werk en liefde. Morgen gaan jullie met Lân kriskras door hcm met Lân. Veel plezier morgen nog in Vn. Ik spreek jullie keertje nog.