nog ff! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu nog ff! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu

nog ff!

Door: els

Blijf op de hoogte en volg elsenrenee

26 December 2018 | Vietnam, Can Tho

Hallo allemaal,

Laatste week is ingegaan en nog zoveel te regelen.
Het is 2e kerstdag bij jullie, hier wordt gewoon gewerkt. Zelfs gister op 1e kerstdag.
Afgelopen nacht kwam het met bakken uit de lucht, wat een regen.
Betekende dat ik dus vanmorgen mezelf in een poncho moest hijsen om naar blind people te gaan. Lekker zo'n zweterig ding aan en dan nog zeiknat aankomen.

Je bent hier toch miljonair als je geld uit de muur trekt, 3 miljoen per keer!

Afgelopen zondag met de kinderen van de City een uitje gehad. Met 15 kinderen in de taxi naar een "pretpark" geweest.
We begonnen bij de pagode waar even gebeden moest worden, daarna een broodje genuttigd in het park als ontbijt. Het was net schoolreisje.
Het was hetzelfde pretpark waar ik een paar jaar geleden ben geweest. Er is een krokodillenvijver waar je met hengels, waar een stukje vlees aan hangt, een krokodil kan voeren. Verder was er een show met apen op een fietsje en honden die een kunstje deden. Ze hebben vreselijk genoten, wij niet!
Dit soort attractie's is hier geweldig, wij vonden dit vreselijk om te zien.

De zaterdag ervoor hadden we eindelijk het watergevecht bij de City. Hele zak met waterballonnen en warempel nog 3 waterpistolen die hier nog lagen van vorig jaar. We waren zeiknat maar hebben verschrikkelijk gelachen. De kinderen hadden ons er glad voor over natuurlijk.
Inmiddels al n nieuwe voorraad waterballonnen gehaald want zaterdag komt de revanche!

Bij de City zijn 2 zusjes van 9 jaar en 5 jaar die bij de gehandicapten verblijven op de 2e verdieping. Deze zusjes zijn gezond maar omdat moeder in de gevangenis zit, worden ze hier opgevangen. Dan moet je als gezonde kinderen 2 jaar ( zolang moet moeder zitten) tussen gehandicapten zitten.
Gelukkig gaan ze wel naar school overdag.
Er is ook een jongetje van rond de 12 jaar die hier zit, hij is altijd heel stil en die geef je dan wat extra aandacht. Het verhaal achter hem is dat hij lootjes verkocht in Ho Chi Minh en op een dag is hij stiekem in een bus gestapt die naar Can Tho ging. Hier is hij op 'n gegeven moment opgepakt door de politie en in de City geplaatst.
Met het uitje naar het pretpark komt hij op 'n ineens naast me lopen en pakt mijn hand. Dan krijg je toch wel ff een brok in je keel en zou je hem zo mee willen nemen.

Eindelijk de oppermonnik weer gesproken, die heeft het druk met het voorbereiden van een ceremonie ivm de opening van een nieuwe universiteit. Hij vroeg of ik tijd had om daar 'n keer te kijken. Erg leuk maar het is 40 km verderop. Ik zie me niet zo'n eind op de brommert zitten met de monnik. Stel je voor dat zijn oranje jurk tussen de spaken komt. De ramp is niet te overzien.
Bij de monnik was een echtpaar uit Australië, zij waren de kerst ontvlucht. Ze noemde zichzelf: christmas refugee. Fantastisch weer.

De fietsen stonden laatst bij de dame van de fietsenstalling maar die hadden in de zon gestaan. De zadels waren zo heet geworden dat je er bijna niet op kon zitten. Ze zag het, trok een laatje open, haalde er een of andere reclamefolder uit, scheurde die in tweeën en we kregen ieder de helft. Voor op je fietszadel was het niet zo heet meer! Kom er maar op, hilarisch weer.

In de City bij de baby's en peuters doe ik elke keer een rondje dr. Bartens.
Ik krijg elk jaar een tube Bactroban mee en stip dan de smetplekken in de nekjes even aan, helpt geweldig!

Kerstavond een uur in de kerk gezeten bij de nonnen, weer genoeg voor het hele jaar!
Ze waren erg vereerd dat we kwamen en na afloop aan de VIP tafel uitgenodigd. Daar werd een soort limonade voor ons neergezet en een speciale cake die alleen met de kerst wordt gegeten. Allebei mierzoet met goed fatsoen maar wat van gegeten.

Vanmiddag met de kinderen van charity class nog schoenen kopen. (slippers) Daarover de volgende keer weer.

Het is en blijft vreemd dat het kerstmis is, 32 graden is en erg warm.
Iets op de gezicht smeren heeft geen enkele zin want 2 tellen erna veeg je je gezicht weer af omdat je zo zweet.
Zal wel n paar rimpels meer hebben als ik terug ben want het heeft geen nut om antirimpelcreme op je postzegel te smeren.

Lieve groet uit Can Tho!

Els

• 26 December 2018 - 05:58

Astrid:

Zalig Kerstmis.
    Het is hier nu inderdaad tweede kerstdag.
    Maar wat heerlijk dat jullie allemaal zo genieten.
    Ze zullen je wel missen als je weer weg bent.
    Maar heerlijk dat zij nu een fijne maand hebben gehad waar ze w.s. weer een jaar op moeten teren.
    Hier is het rustig weer en niet echt koud de zon scheen zelfs een beetje.
    Hebben jullie nog iets van de aardbeving mee gekregen?
    Lieve Els geniet nog even van de laatste dagen en zien je volgend jaar gauw weer.
    Groeten van Nanne en Astrid.

• 26 December 2018 - 06:11

Ivo:

Ha Els, wat een mooie verhalen weer! Ik herken nog steeds sommige situaties die je beschrijft en de plekken van de foto's. Jij zet het goede werk daar voort, dat doe je hartstikke goed! Hele fijne laatste dagen daar en doe de groeten aan Phuong (zou hij mij nog kennen?). Doen we snel weer keer bakkie in Den Haag als je in de buurt bent. Groet, Ivo

• 26 December 2018 - 10:22

Marian:

Ha Els
    Weer genoten van je verslag wat blijf je toch energiek in die hitte. En wat zijn de kinderen blij met iets meer aandacht. Geweldig hoor en wat een leuke foto's.
    De langste tijd heb je weer gehad wat gaat dat toch snel. Ik wens je nog hele fijne en leuke laatste dagen en voorzichtig in het verkeer. groetjes Marian

• 26 December 2018 - 15:41

Trude:

Meidje, wat een heerlijke foto's en mooie,leuke en ontroerende verhalen. Top, super goed bezig, ongelooflijk.
    Groetjes.

• 27 December 2018 - 05:13

Griet:

Hé Els geweldig allemaal! Je bent weer helemaal in je sas denk ik. Geniet ervan en ik denk dat de mensen daar van jouw aanwezigheid genieten.
    Fijne dagen daar nog.
    Grtjs Griet

• 27 December 2018 - 06:19

Trix:

Hoi zus,
    Tijd vliegt om, over een week ben je alweer thuis. Wat zullen ze jou gaan missen daar als je weer weg bent, wat liefde en aandacht toch niet doet voor die kinderen, Vindt het nog steeds knap wat jij daar doet.
    Leuke foto's, vooral die waar jij aangekleed wordt. :)
    Hier alles goed, gister een gezellig kerstdiner gehad met onze leen-kinderen en leen-schoonzoons.
    Goeie jaarwisseling.

• 27 December 2018 - 20:58

Joke:

Els, wat zijn ze allemaal blij met je , mooi om te zien!!!

• 28 December 2018 - 03:47

Rianne Collega:

Hoi Els,

Wat een mooooi verhaal weer!
    Krijgen we je nog wel terug of blijf je stiekem
    Gewoon daar?;)
    Ik wens je weer een hele mooie week!

Liefs!
    Rianne

• 29 December 2018 - 16:01

Thea:

Hoi Els,

Het zit er weer bijna op. Wat een leuke verhalen en een beetje triest. Een veilige terugreis naar Nederland.

Groetjes Thea