oud en nieuw - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu oud en nieuw - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu

oud en nieuw

Door: els

Blijf op de hoogte en volg elsenrenee

31 December 2015 | Vietnam, Can Tho

Hallo allemaal,

Oudejaarsavond op het vliegveld in Ho Chi Minh City om 22.00 uur, het lijkt wel het begin van een verhaaltje.
Weer op weg naar huis na vier weken Vietnam.

Vorige week ging ik met mijn fiets naar de fietsenmaker om de banden op te laten pompen. Voorband klaar, achterbandje nog, knalt de voorband uit elkaar. Wist niet dat het zo'n knal kan geven.
In die zelfde week ook geen stroom op zaterdag van 7.30 tot 17.30, betekent ook geen fann aan. Het was smoorheet in het huis. Toen maar een rondje supermarkt gaan doen, daar hebben ze airco vooral bij de visafdeling!

Het uitje wat we maandag hadden gepland met de kinderen van de church ging niet door. De pastor die had geen toestemming aan de ouders gevraagd. VERGETEN! Hij praat heel veel, wel 5 kwartier in een uur maar dingen regelen ho maar. En wij onze vrije dag opgeven om nog iets met ze te kunnen doen. Hij heeft die dag geen vrienden gemaakt.

Dinsdag laatste Engelse les aan blind people gegeven. Na een uurtje zijn we gestopt en mooi koffie gaan drinken aan de overkant. Dat ging in polonaise over straat, iedereen houdt elkaar aan de schouders vast om naar de overkant te komen. Was net moeder de gans! Ze waren heel erg blij met de shirts die ik gekocht had voor ze.

Laatste dag bij de City was ook weer memorabel. Ik wilde met Gi nog een keer de poort uit om een Pepsie. De jongens hadden de rolstoel over de bagger gedragen en iemand had Gi er weer ingezet. Komen er 2 mensen op me af rennen, mocht niet. Hoe zit het nu? Vorige week geen enkel probleem, de directrice zwaaide zelfs nog naar ons toen we haar tegen kwamen op de brommer en nu niet mogen? Dacht het wel. Moest bij de directeur komen en Gi maar wachten bij de poort. Er werd 2x gebeld, 3x gebeld met iemand. De 4e keer werd Phuong maar gebeld (contactpersoon) en ja hoor toen was het goed. Alsof je hem ontvoeren wil of zo. Hij genoot er wel van tenminste en moet weer een jaar wachten.

De ambulance in de spits met gillende sirene bij het rode stoplicht. Ik sta voor linksaf en schuif ff op maar alle brommers blijven staan. Ik gooi mijn handen in de lucht en moet lachen. Chauffeur van de ambulance haalt zijn schouders op en moet ook lachen. Nou ja, dan valt het vast mee met de patient.

Maandag contact gehad met een meisje wat in de City heeft gewerkt. Zij is ontslagen omdat ze teveel voor de kinderen op kwam. Niet te geloven dit.
Ze doet nog steeds erg veel voor deze kinderen. Met haar het tandarts gebeuren besproken en ze was heel enthousiast hierover. Via haar baas (een Amerikaan) hebben we het zo gebracht dat hij voor het geld zorgt en hij vraagt toestemming om te gaan. De praktijk van de tandarts heb ik gezien. Naar de tandarts is geen hobby van me maar hier wil ik echt niet naar toe. Zondag a.s gaan de eerste kinderen voor controle. Er kunnen er 10 naar deze praktijk. Geld is gestort op een bankrekening en ik krijg foto's gestuurd via de mail.
Volgend jaar het vervolg hiervan weer, hangt van de financien af.

Mijn horloge stopte ermee, door het zweten was het gaan roesten. Probeerde een andere te kopen maar de eerste 4 horloge's in de winkel deden het niet. Laat maar dan, hilarisch want ze werden gewoon terug gelegd!

De monnik heeft de Gouda kaas gehad: erg lekker zei hij.
Naar een oud collega een kaart op de post gedaan, weet niet of ie aankomt want 4 jaar geleden heb ik er een gepost en die moet nog steeds komen.

Gister met de bus naar HMC, een rit van 3 uur behalve gister! We hebben 6 en een half uur in de bus gezeten. Een lange file. We hadden een sleepersbus, had me net helemaal opgevouwen op de stoel moest ik er weer uit, verkeerde nummer! Ik weer eruit, volgende stoel, loop n beetje te grommelen dat dit niet voor Westerlingen gebouwd is. Het Vietnamese meisje naast me vraagt waar ik vandaan kom. Nederland, oh zegt ze ik ook. Komt ze notabene ook nog uit Den Helder! Studeert in Amsterdam en doet 2 masters in Europese studie's en klassieke talen. Hoe is het mogelijk. Dat was gezellig beppen onderweg, de rest vond het niet zo gezellig want de bijrijder kwam vragen of we stil wilde zijn.
Onderweg in de file moesten er mensen plassen, die eruit maar de bus reed door als t kon. Hilarisch weer, rennende mensen die dan weer in de bus moeten springen. Chauffeur had zelf ook hoge nood dus midden in de file moest ie er ook uit. De bijrijder werd intussen eruit gestuurd om wat te eten te halen.

Vandaag in HMC met Lan naar een pagoda geweest waar bejaarde vrouwen worden opgevangen. Je weet niet wat je ziet. Een grote ruimte met wel 25 bedden met oude mensjes erin. Sommigen erg mager. Het is goed dat ze hier terecht kunnen voor een bed, eten enz. Maar als je dat ziet krijg je tranen in je ogen , zo oud worden is vreselijk. Op de bovenverdieping was nog een ruimte waar zieken verblijven. Hier lagen ook bejaarden tussen met een geestelijke beperking. Bij de supermarkt olie, melk en melk met extra calcium gekocht.

Het zit er helaas weer op voor dit jaar! Morgen zal ik de foto's erbij zetten.
Een verslagje van alles wat ik heb kunnen doen met het sponsorgeld zal ik er ook bij zetten.

Iedereen een goed 2016 toegewenst.

Lieve groet Els

  • 31 December 2015 - 16:37

    Trix:

    Els, chapeaux....!!! meer weet ik niet te zeggen...
    liefs Trix

  • 31 December 2015 - 16:46

    Margreet:

    Els een hele goede reis en voor jou natuurlijk ook een heel goed en gezond 2016!

  • 31 December 2015 - 16:48

    Juud:

    Lieve Els,
    Ben wederom onder de indruk van wat je allemaal doet en weer hebt gedaan. Hulde! Goede reis terug en tot snel!
    liefs Juud

  • 31 December 2015 - 16:48

    Anneke Meester:

    Els, jij ook een goed 2016. Ik heb genoten van je reisverslagen. Wat knap dat je dat allemaal doet. petje af.Groetjes Anneke.

  • 31 December 2015 - 16:49

    Renee:

    Tot morgen Mam!! en Happy New Years!!! :D

  • 31 December 2015 - 17:24

    Bea:

    Hoi els goeie reis , en ook de beste wensen, we zien mekaar snel grt bea

  • 31 December 2015 - 18:43

    Trude:

    Nouw meidje, wat zal het hier weer saai zijn. Maar je heb wederom prachtige dingen voor elkaar gekregen en gedaan, super, hoor!! Hele goeie reis en natuurlijk een heel goed begin, de rest gaat dan vanzelf (hoop ik). Liefs en we zien elkaar, Trude.

  • 02 Januari 2016 - 21:03

    Joke:

    Els, ondertussen weer thuis, een goed 2016
    Heb genoten van je reisverslagen, TOP!!!

  • 05 Januari 2016 - 21:00

    Maurice:

    Hey Els,

    Wat een heftige verhalen weer van die oudjes, echt zo sneu. Ik hoop dat je het naar je zin hebt gehad en dat je een bijdrage hebt kunnen leveren, maar dat zal vast goed gekomen zijn als ik al je verhalen zo lees.

    Heel veel succes weer in NL en hoop dat je weer een beetje kunt acclimatiseren in NL.

    Groetjes,
    Maurice

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Can Tho

Vietnam

Vrijwilligerswerk in Can Tho - Vietnam

Recente Reisverslagen:

25 November 2017

nog 1 week!

08 Januari 2017

HOME

24 December 2016

Bijna weer om

17 December 2016

Maand

11 December 2016

Kind
elsenrenee

Vietnam 29 december 2019 t/m 1 februari 2020 Ho Chi Minh en Can Tho

Actief sinds 12 Nov. 2011
Verslag gelezen: 857
Totaal aantal bezoekers 126924

Voorgaande reizen:

25 November 2017 - 30 December 2017

terug naar Vietnam

19 November 2016 - 28 December 2016

Vietnam

30 Juni 2012 - 06 Augustus 2012

vrijwilligerswerk in vietnam

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: