Tandarts en meer - Reisverslag uit Warmenhuizen, Nederland van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu Tandarts en meer - Reisverslag uit Warmenhuizen, Nederland van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu

Tandarts en meer

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg elsenrenee

13 December 2017 | Nederland, Warmenhuizen

Goeiemorgen allemaal,

Vorige week met 8 kinderen naar de tandarts geweest, het duurt hier even voor je toestemming heb van een van de vicedirectors. Allemaal in de taxi en er moest wel iemand van de staff mee, die moesten we dan wel 200.000 vnd betalen, je reinste corruptie volgens mij maar anders kregen we ze niet mee.
Dan maar betalen hoeveel moeite ik daar ook mee heb!
De tandarts deed het weer voor charity, dat is dan de andere kant weer. Het kost alleen de taxi en de eventuele medicijnen. De kinderen vinden dit "uitje" al geweldig omdat ze weinig of niet van het terrein af komen. Nou ja, kan me leukere uitjes voorstellen dan naar de tandarts! Tandartsenpraktijk zag er op zich goed uit, het was weer een andere dan de vorig jaar. Enige privacy kennen ze hier niet, er staan ongeveer 10 behandelstoelen op een rij!
De tandarts beloofde de kinderen notabene cake of koekjes als ze zich goed gedroegen. Dit is toch niet te geloven! Ze dacht ook, zo houdt ik werk!
Ging best goed, kinderen waren wel wat nerveus.
De volgende dag naar het kinderziekenhuis met 4 gehandicapten naar een soort van kaakchirurg. De tandarts durfde bij hen geen kiezen te trekken.
Ik heb nog nooit zo'n chaos in een ziekenhuis gezien. Eerst een nummertje trekken bij binnenkomst. We hadden 478 en 410 was aan de beurt, oh boy.
Mensen wachten hier uren, er wordt niet gewerkt met afspraken. Het was dus wachten, gelukkig hadden ze gehoord dat het wezen waren en ze zagen een blanke erbij, dat scheelde toch. Weer was er iemand van de staff mee die we moesten betalen, niet te geloven.
Van de ene wachtkamer naar de andere, in de gangen hingen van die Noordkoreaanse luidsprekers, waar een herrie uitkwam! Snap nu ook waarom zoveel mensen een gehoorapparaat kunnen gebruiken hier.
Ook hier geen privacy, de deur van de behandelkamer staat open en alle wachtenden staan te kijken in de deuropening.
Na een paar uur werden we naar huis gestuurd met medicijnen en volgende week terug komen. Dan begint het hele circus weer van voor af aan!

Zondag om 5 uur opgestaan om naar de floating market te gaan met de 2 andere vrijwilligers. Was toch wel weer leuk om te zien ondanks dat dit de 4e keer was.
Er is zoveel fruit te krijgen hier, nu is het o.a. mango seizoen. Ik eet er bijna elke dag wel twee. Sorry, dr. Bartens het is niet goed voor mijn suikergehalte maar ze zijn zoooo lekker!

Voor het kindje met het waterhoofd een batterij kinderparacetemol gehaald inmiddels. Om de zoveel uur wordt er nu gegeven gelukkig.

Vorig jaar elke dag een lootje gekocht bij een zwaar gehandicapte man. Inmiddels heb ik die weer gevonden, hij ligt bij een stoplicht bij een drukke straat. Als hij ons ziet aan komen fietsen wordt er al gezwaaid.
Komende dagen kerstmutsen halen voor de kinderen in de City.
Kerstavond is het hier rustig en dat is het. Eerste kerstdag kennen ze niet hier.

Volgende keer het uitje met de kinderen naar het zwembad.
De regen komt momenteel met bakken uit de lucht, niet normaal voor deze tijd van het jaar.

Lieve groet uit Can Tho

Els

• 13 December 2017 - 08:16

Trix:

Hoi zus
    Tja, het blijft een 3e wereld land. Wat zijn wij dan toch verwend in het Westen en nog klagen wij.
    We hebben gelukkig goede gezondheidzorg. En joh, gewoon betalen die lui, kan jou het schelen.
    Lachen en zwaaien....!!!!
    gr.zus

• 13 December 2017 - 10:13

Trude:

Super meidje, wat ben je toch een kanjer! Heerlijk ff ertussen uit op de markt, had je wel verdiend na al dat tandarts gedoe. Prachtige foto's ook weer, zo komt alles nog veel beter over. Succes met de mutsen en verder natuurlijk met alles wat de daar doet. Groetjes, Trude.

• 13 December 2017 - 10:22

Griet Bruneel :

Hé Els
    zo leuk om te lezen, die blogjes van jou.
    wat jij daar allemaal voor mekaar krijgt, super gewoon en dat er sommigen zijn die zich dan verrijken , ach , jammer natuurlijk maar het goeie is dat die kids toch maar naar de tandarts kunnen dankzij jou.

Geniet maar volop daar, en eet maar veel lekkere mango's . Heerlijk !!

Dikke knuffel uit een winters België

Griet

• 14 December 2017 - 22:42

Thea:

Hoi Els,

Wat een verhaal bij zo’n tandarts en later in het ziekenhuis. Je moet je wel kunnen handhaven in zo’n chaos. Hoe gaat het normaal als er geen vrijwilligers zijn? Moeten de kinderen dan weer een jaar wachten voor dat jij weer komt.

Liefs Thea

• 16 December 2017 - 11:53

Renée:

Hee mam!

Hele leuke blog weer! Kan me nog goed herinneren die tochten naar de tandarts, heerlijke chaos altijd. Hopelijk waren de kids niet al te nerveus. Goed om te lezen dat alles goed is gegaan. Ook mooie foto's! Rustig aan met de Mango's hoor! (haha).
    Liefs