rolstoel - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu rolstoel - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu

rolstoel

Door: els

Blijf op de hoogte en volg elsenrenee

26 December 2013 | Vietnam, Can Tho

Hallo allemaal,

toch nog een berichtje op tweede kerstdag.

Inmiddels vordert de week gestaag en ik heb het gevoel nog veel te moeten doen.

Afgelopen woensdag bij de Pagoda de tasjes gebracht voor de kinderen daar. De foto's staan bij het vorige verslag. Ik had uit Nederland een aantal dingen meegenomen o.a. van de Vomar autootjes, van de mondhygieniste tubetjes tandpasta en een oude voorraad jojo's van de gemeente Harenkarspel. De monnik aan wie ik de tasje gaf, zat te kijken wat erin zat, hij rook aan de jojo, zeker nog nooit gezien. Het was wel 'n
lachwekkend gezicht. Verder heb ik veel tandenborstels gekocht hier en die er ook in gedaan.

Dat is woensdagmorgen bij de Pagoda aankwam was er net een baby'tje binnengebracht. [zie foto vorig verslag] een jongetje van een dag oud.
Je hart breekt toch als je dat ziet.

Vanmorgen bij de City Orph. zijn de rolstoelen geleverd, ze zouden tussen 10.00 en 11.00 uur komen. Het werd dus 11.45 uur! echt Vietnameees dit. De dokter van het "revalidatiecentrum" kwam ze zelf brengen. En jawel hoor, achterop de brommer! Niet te geloven wat ze toch allemaal op die dingen kunnen vervoeren. Hij was zo snel met het eraf halen dat ik geen foto meer kon nemen!

De gehandicapte jongen voor wie de ene rolstoel was, had samen met me zitten te wachten. hij was er zenuwachtig van. Er is bij de City een studente die regelmatig komt en zij vertaald veel, en vraagt alles wat we willen weten. Hij wist dus dat er nieuwe rolstoel zou komen. Het is een hele verbetering voor hem maar in Nederland zou ie volledig aangepast worden voor hem. Met een kussen in de rug komen we er ook wel hier.

Verder ben ik vanmiddag met de studente op de fiets gestapt [ het zadel was eigenlijk te hoog voor haar!] en zijn we voor de jongen ook een nieuwe matras wezen kopen. Jullie willen niet weten waar hij op lag, dat kan je geen matras meer noemen.
De meeste Vietnamezen liggen gewoon op een houten bodem met een rieten matje maar hij is zo gehandicapt dat hij een matras nodig heeft.

Die wordt morgen ook gebracht, zal het fototoestel in de aanslag houden want ook die wordt gebracht op de brommer!

Vanmorgen bij de City Orph. twee Zwitsers ontmoet, een moeder en dochter. De dochter is vriendin in Zwitserland met een geadopteerd Vietnamees meisje.
Ze zaten bij de directeur in de kamer en ik werd er ook bij gevraagd door hem! Normaal zegt ie nooit iets tegen ons1
De moeder vroeg wat ze voor de kinderen mee kon nemen, dat heb ik verteld en morgen komen ze terug. De dames hadden een prive auto met chauffeur gehuurd! Ze spraken Frans maar de moeder kon goed Engels.

Dit zijn leuke dingen om zo allerlei mensen te ontmoeten.

Morgen laatste dag, zal moeilijk worden om het weer los te laten!
Morgenavond een afscheids etentje met de andere vrijwilligers en Miss Hanh. Zij heeft ook de rolstoelen geregeld en we zijn allemaal heel blij met haar, bovendien is ze morgen jarig. Het delfs blauwe blik met stroopwafels staat al klaar!

Iedereen erg bedankt voor het reageren op dez site, het is leuk om iets te horen van de andere kant van de wereld!
Als ik terug ben zal ik nog een bericht maken wat er met het sponsorgeld allemaal gedaan is!
Ook heb ik afgesproken met het Schager Weekblad dat er nog een folluw up geplaatst wordt n.a.v. het artikel wat ze geplaatst hebben op de voorpagina.

We komen hier met grote regelmaat bij cafe Time voor de cafe suda [ijskoffie] bij mr. Huu. Hij spreekt wat Engels en weet dat ik zaterdag naar huis ga. Vanavond zaten we na het eten bij hem voor de cafe suda en hij kwam met een afscheids cadeautje, een brommer in miniatuur.
Hoe toepasselijk en wat lief van hem.

Mocht er nog iets bijzonders te melden zijn dan horen jullie dat uiteraard nog!

Tot in Nederland!

dikke zoen Els

• 26 December 2013 - 15:27

Trix:

Hoi zus,
    goed bezig.! En wat leuk en goed dat er toch ook af en toe ook andere buitenlanders komen om te zien wat ze kunnen schenken. Ongelofelijk dat een baby van een dag oud achtergelaten wordt.
    Chapeaux voor wat je doet daar....!
    Zien je zondag weer op Schiphol.
    liefs zus.

• 26 December 2013 - 15:29

Griet:

Hoi Els
    super wat je daar voor mekaar gekregen hebt. Ik ben echt blij voor die jongen met z'n nieuwe rolstoel.
    je zal het inderdaad moeilijk hebben om het weer los te laten, ... dat denk ik ook.
    Geniet van je afscheidsfeestje met miss Hanh en de andere vrijwilligers, doe haar veel groetjes van me.
    Ben benieuwd wat ze zal vinden van het cadeautje
    en ook fijn te lezen dat Mr Huu voor jou iets had, dat is toch echt geweldig !

Dikke zoen, maak een feest van die laatste dagen in Can Tho en goeie terugreis.
    Griet

• 26 December 2013 - 15:35

Kind:

he mam!

Wat tof om je verhaal weer te lezen! Die jongen, wat zal die blij zijn geweest met zn nieuwe rolstoel!
    Ben echt zo verbaasd hoeveel jij nu kan regelen en doen daarzo!
    Zelf bij de directeur naar binnen, toe maar! Eerst kon ie ons nog niet eens gedag zeggen!
    Wat goed dat je die buitenlanders vertelt wat ze kunnen kopen! Dan kopen ze tenminste het goede in plaats van harde lollies waar de kinderen in stikken, zoals we al eerder hebben meegemaakt.
    Hoopndat kerst evengord nog een beetje leuk was! Wij hebben hier alleenmaar gegeten en niks gedaan. Heerlijk!
    veel plezier de laatste dagen en doe iedereen de groetjes!
    Doe voorzichtig en sms me af en toe op je reis terug :-)

Liefs!!!!!

• 26 December 2013 - 20:27

Wil:

he els
    goed dat je dat voor elkaar hebt gekregen met die rolstoel,je hebt weer goed werk verricht daar!!!!
    goede reis terug.
    gr. wil, mariet en bas

• 27 December 2013 - 09:40

Elma:

wat ben je toch goed bezig, je zou natuurlijk zoveel meer willen doen maar je maakt al zoveel kinderen zo blij. fantastisch werk. en die rolstoel, helemaal geweldig, top. nu weer loslaten. sterkte ermee en tot gauw. goede reis terug

• 27 December 2013 - 09:49

Hilde:

Wat heb je inderdaad weer een hoop voor mekaar gekregen daar! En die jongen met zn rolstoel wqt zal die super blij zijn! En dan ook nog een matras geregeld, echt geweldig! Hoop dat j een goed afscheid etentje had en een heele goede terugreis gewenst!!

• 27 December 2013 - 09:52

Trude:

Hoi Els, wat goed, joh, dat zelfs de rolstoel en de matras nog gelukt is. Ieder geval zal je met een zeker voldaan gevoel vertrekken.Sterkte en geniet van de laatste gezelligheid.
    Groetjes en goede reis, Trude.

• 28 December 2013 - 14:03

Duy:

Wat heb je veel kunnen doen voor de kinderen zeg.
    Ik heb het gevoel dat de mensen die daar werken het gevoel hebben dat ze met liefde de kinderen meer gaan verzorgen of wat het lijkt. In ieder geval de directeur iets meer over zijn werk/taak gaat bemoeien.
    Ik wens jou een goeie reis en een happy nieuwjaar. Dit ook aan iedereen die jou gesteund heeft om die kinderen blij te maken.