alweer een week - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu alweer een week - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu

alweer een week

Door: els

Blijf op de hoogte en volg elsenrenee

20 December 2013 | Vietnam, Can Tho

Hallo allemaal,

bijna alweer een week om waar weer veel gebeurd en gedaan is.

Inmiddels ben ik al drie keer meegeweest voor de checkup naar het ziekenhuis. Ze gaan 's morgens en 's middags met een aantal peuters, kleuters, gehandicapten en baby's.
Er wordt uitgebreid een echo gemaakt van hart, lever, longen, nieren en de buik. Daarna moeten we allerlei artsen af voor ogen, oren, gebit, benen,armen enz.
Ik moet zeggen ik ben nog nooit zo snel een spreekkamer in en uit geweest! Dat kunnen ze heel rap hier, die artsen verdienen hun geld wel erg makkelijk.
Tevens wordt er bij de City Orph. bloed afgenomen. Dat is wel weer top dat ze dan niet naar de kliniek moeten hiervoor.
De kliniek op zich ziet er erg modern en schoon uit, hier zou ik ook wel willen liggen.
Af en toe moet je toch wel weer lachen want de kinderen worden ook gewogen en op de weegschaal staat geen stoeltje of mandje voor de peuters en baby's.
Dan moeten wij eerst gewogen worden [daar zijn we dus niet blij mee!!]
dan met kind er weer op gaan staan en dan wordt er moeilijk gerekend om het juiste gewicht te krijgen.
De verpleegkundigen zijn wel erg aardig voor de kinderen en gehandicapten. De artsen zijn wat stug en je kan merken dat ze hier als God [Boeddha] worden beschouwd. Nou, niet door ons dus want we zeggen netjes goeiedag en bedankt in het Vietnamees tegen ze. Dan staan ze wel even raar te kijken maar er wordt toch iets terug gemompeld.

Verder heb ik een rondje bij de baby's gedaan met het insmeren van alle smetplekken in hals, oksels en achter de oren. Dank zij de Bactroban van
dr. Bartens [huisarts] zijn alle plekken als sneeuw voor de zon verdwenen.
Het baby'tje met HIV had ontstoken open dus bij de farmacia maar weer steriele oogzalf gehaald. Was duur hoor, kostte wel 5000 Dong! [35.000 Dong is 1 euro]
Het zieke kindje waar ik over geschreven heb, krijgt nog steeds een fles!
Dat zijn de dingetjes wat ze dan toch aannemen van je. Ik heb een nieuwe fles gekocht en aangegeven dat die alleen voor haar is en warempel ze houden zich eraan.

We hebben een rondje kerstmutsen gedaan, prachtig vonden ze dat. Ik zat op de fiets met een kerstmuts op, de grootste muts moest er natuurlijk ook een. Ze lagen allemaal in een deuk op hun brommer.

Bij de kleuters is er een meisje [jostie] die had haar arm gebroken. In het ziekenhuis gips erom en ze hadden een mitella gemaakt van een stuk verbandgaas! Ik heb een luier [lap] gepakt en samen met Marijn [andere vrijwilliger] een mitella gemaakt. Moesten wel weer even goed nadenken hoe het nu ook alweer moest.Gelukkig wist Marijn de truc nog. Kind liep de hele dag haar arm in het gips vast te houden, was veel te zwaar.
Nu nog de haren in de antiluis shampoo want ze zit onder, de haren zijn gelijk al geknipt. [bloempotmodel]

Deze week nog een nieuw bedje bestellen en een matras voor een ander kindje. Die matrassen zien er echt niet uit, helemaal stuk en ze ruiken.....................

De foto van het zieke meisje ga ik toch op de site zetten, het is de situatie zoals ie is. Niet meer en niet minder.
Als er mensen zijn die er niet tegen kunnen, snel door klikken dan.

Komende week zit ik alleen in het huis met Huub, de andere meiden gaan met kerst een paar dagen naar een eiland.
Komend weekend maar eens naar het zwembad bij een hotel, even bijkomen. Het vergt veel energie komt ook door de warmte.
De Vietnamezen vinden het allemaal koud! Ze hebben allemaal kleren aan met lange mouwen, hoe verzinnen ze het. Wij fietsen gewoon in ons T- shirt en hebben het nog warm.

Nog 1 week te gaan!!

Iedereen een fijne kerst toegewenst en niet teveel eten!!

groeten en een dikke zoen! Els

• 20 December 2013 - 06:50

Trix:

hoi zus
    Het is inderdaad zoals t is maar wel erg. Wat n leven (niet) hebben die kinderen. Goed dat jij en de andere vrijwilligers er zijn. Snap goed dat je moe bent. Hou vol, je doet ontzettend veel voor die kids....!!
    Leuke fotos met de kerstmutsen.
    Liefs zus

• 20 December 2013 - 07:59

Griet:

Hoi Els,
    Jullie zijn goed bezig daar !
    Wat erg , dat gehandicapte meisje, ze is wel heel erg vel over been nu.
    Ik heb haar vorige zomer bijna elke keer gevoed, het doet me pijn haar nu zo te zien.
    Geniet van je laatste weekje alweer in Can Tho en voor jou ook een fijne Vietnamese kerst.
    Groetjes Griet

• 20 December 2013 - 08:07

Hilde:

Hoi Els,
    Wat erg om te zien dat meisje! En hoe zwaar voor jullie om met dit soort dingen om te gaan. Echt nogmaals zoveel respect voor wat jullie daar doen en neerzetten en voor elkaar krijgen!!! Het is inderdaad zoals het is en laat ons goed zien hoe het dan is. Leuk om mee te kunnen lezen wat je allemaal doet en wat doe je veel!
    Sterkte nog daar en alvast ook een fijne vietnamese kerst!
    Liefs Hilde

• 20 December 2013 - 09:02

Kind:

Dag Mam!

Wat zijn jullie goed bezig net die kids! Ben erg blij te horen dat ze eindelijk eens worden nagekeken door een arts. En dat zieke kindje, jemug.
    Heel tof om al die fotos te zien! Zie veel bekende maar ook veel nieuwe kindjes. En die kerstmutsen! Wat gaaf! Haha!
    Hier alles goed! Doe je rustig aan! Ook om jezelf denken!
    Fijne kerst en geniet van de alweer helaas laatste weekjes.

Liefs!!!!!!!!

• 20 December 2013 - 10:32

Duy:

Els,

Wat leuk al die kerstmutjes. Die artsen daar zijn klootzakken. Als je geld in envelope doet, dan zijn ze daar in eens blij.
    Ik heb met mijn eigen ogen en vele verhalen gehoord dat ze niets doen aan de ame doodzieke mensen. Omdat die mensen geen geld hebben om de behandeling konden betalen.
    Deze check hebben ze waarschijnlijk opgelegd gekregen van hun baas.

• 20 December 2013 - 12:43

Trude Heyligers:

Wat een heerlijke kerstkindjes daar! Alleen zo ontzettend zielig, arme kleine Jostie!Wat zijn we hier toch rijk als je dat ziet. Maar wat doe je het goed, Boeddha heeft zeker een plaatsje voor je later. Zonder gekheid, super meidje, heel veel bewondering!!!! Voor jou ook fijne kerst op zijn boeddhistisch. En blijf ook jezelf in acht nemen, geheel gebroken weer thuis aankomen is niet de bedoeling. Veel sterkte en veel liefs, Trude.

• 20 December 2013 - 17:38

Els Muyris:

Beste Els,
    Over 2 weken ga ik je aflossen.
    Je bent heel hard aan het werk en probeert het maximale uit de 4 weken dat je er bent te halen. Wat fijn voor de kinderen.
    Jouw verhalen maken mij alleen maar enthousiaster om aan de slag te gaan.
    Goede kerstdagen en een (voorlopig?) laatste tijd in Can Tho.
    Groet, Els

• 20 December 2013 - 18:00

Henny:

Hallo zus, goed bezig zeg. Wat een akelig gezicht dat meisje wat vastgebonden ligt. Trekt ze anders haar sonde eruit of zo? En ze heeft mega contracturen.
    Je moet het maar doen en ik ben trots op je. Wij maken ons hier druk om het Kerstdiner (bij wijze van) maar jij bent in een andere wereld. Ga je zelf nog iets doen met Kerst? Of word het niet gevierd daar? Houd moed leive groet Henny.

• 20 December 2013 - 22:07

Juud:

Hoi Els,
    Confronterend hoor: die foto van dat zieke kindje. Heel heftig. Ik vind het knap wat je daar allemaal doet. Staat je ook heel schattig: die kerstmuts. Alleen dat kleine poppie zit er een beetje uit als Bassie...!Alvast heel fijne kerstdagen gewenst!
    Dikke kus,
    Juud

• 21 December 2013 - 13:43

Wil:

he els

wel confronterend weer zo'n meisje, ik snap dat je moe bent,we vinden het heel knap van je, hou vol!!!!!
    goede kerstdagen toegewenst ( indien van toepassing )

gr. wil, mariet en bas

• 21 December 2013 - 14:56

Anneke Meester:

Enorm respect voor jullie allen. Hierboven las ik dat iemand jullie weer komt aflossen. Hopend dat dit een heel jaar zo door gaat. Fijne kerst, Els. Lieve kerstgroet van mij.

• 21 December 2013 - 18:51

Margreet:

Wat gaat de tijd snel, nog maar 1 week? Het is toch wat, oogdruppels voor een paar centen en niet aanwezig en dan de baby's met smetplekken. Els wat heerlijk dat jullie er zijn om dit soort dingen op te pakken. Het is zo zielig dat die hummeltjes niet de verzorging krijgen die zo nodig is.
    Fijne kerst en een knuffel van mij!

• 22 December 2013 - 14:52

Juud:

Lieve Els,
    Mooi stukje in de Libelle. Ook al is Kerst niet jouw ding, voor mij ben jij waar Kerst eigenlijk over zou moeten gaan. Ben trots op je. Dikke kus, Juud

• 22 December 2013 - 19:25

Henny:

Hoi Els, je staat in de Libelle.........vet cool. Denk aan je en hoop dat het je goed gaat groeten Henny.

• 22 December 2013 - 22:59

Thea:

Hoi Els, ja het laatste weekje gaat in, het wordt weer net zo moeilijk als de afgelopen keer. Bedenk dat het bijzonder is wat je doet en wees blij dat je het kan doen. Ik wens jou en de kindjes nog een paar fijne dagen, als dit mogelijk is. Ik zie je op 2 januari 2014 op de bekende plek, hetzelfde gebouw en op het juiste adres.

Liefs Thea