kerstmis in Can Tho - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu kerstmis in Can Tho - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu

kerstmis in Can Tho

Door: els

Blijf op de hoogte en volg elsenrenee

24 December 2013 | Vietnam, Can Tho

Hallo allemaal,

De laatste dagen zijn ingegaan, helaas. Ik had hier nog wel weken kunnen blijven.

Afgelopen week zijn we schoenen wezen kopen met een aantal kinderen van de City Orph. Wat een feest om de winkel in te gaan en nieuwe
schoenen mogen uitzoeken! Er zijn 15 paar aangeschaft, op de foto is te zien hoe blij ze zijn.
Vanmorgen op de brommer om 7.15 uur [achterop bij miss Hanh] naar een soort van revalidatiecentrum geweest om rolstoelen te kopen. Helaas was er niet wat ik wilde hebben. In de farmacia kun je rolstoelen kopen maar die zijn echt van Vietnamese kwaliteit. We hebben een gesprekje gehad met een dokter waar ik aan kon laten zien wat ik wilde hebben. Dankzij Duy [mijn Vietnames contact in Nederland] had ik een vertaling met de "eisen" waaraan de rolstoelen moeten voldoen.
Het is handig als er een werkblad op zit zodat ze ook kunnen eten, tekenen en huiswerk kunnen maken. Verder is een dik los kussen ook geen luxe want deze jongen zit er de hele dag in. Als het goed is kunnen ze dat bestellen. Ben benieuwd!
Donderdag dus weer vroeg op en als een kamikaze ons weer in het verkeer storten!

Met 2 jongens van de City Orph. zijn we een terrasje wezen pikken. Wat hadden ze een pret, aangezien ze nooit buiten de poort komen.Op de terugweg nog een ijsje gehaald, hun middag kon niet meer stuk.

De kerstverlichting in de straten hier gaat sinds eergister aan. Nou, dat is te merken, al het verkeer staat vast. Heb nog nooit zoveel brommers bij elkaar gezien en daar fietsen we dan tussen!
Je moet er maar gewoon in mee gaan en je niet lopen te ergeren maar er om lachen. mijn opgepimpte fiets [met led verlichting] vinden ze allemaal reuze interessant en ze liggen in een deuk als ik met kerstmuts op de fiets zit.

Zou graag met een stel kinderen van de City Orph. in de taxi stappen 's avonds en dan gewoon een paar rondjes rijden in de verlichte straten.
In de taxi naar het ziekenhuis voor de checkup was al uitje!

Afgelopen week dat we in de City Orph. waren hebben we een stel
Aussies ontmoet. Hun ouders zijn Vietnamees maar zij zijn in Australie geboren. Ze waren op familie bezoek en bezochten een paar weeshuizen.
Aan ons werd gevraagd waar er behoefte aan was en dat hebben ze de volgende dag gebracht. Ze waren onder de indruk dat er nog zoiets bestond als City Orph.

Maandag met Marina, een andere vrijwilliger slippers wezen kopen. Ja hoor, met die grote Nederlandse voeten geen slippers voor ons natuurlijk.
Ik heb nu een mannen maat 42! [normaal maatje 40 in Nederland hoor!]
Ze liggen helemaal in een deuk als je om maat 40 vraagt. De grootste maat is hier 39 en dan houdt het op. Kleren ga ik dus maar niet kopen!

Verder heb ik nog tasjes gemaakt voor de kinderen van de Pagoda [weeshuis bij de monniken] die ga ik morgen brengen. er zitten wat spulletjes die meegebracht zijn uit Nederland. Hoop dat het op de foto te zien is.

Het weer is aangenaam, alle Vietnamezen hebben het nog steeds erg koud en wij fietsen in ons t shirt, heerlijk weer voor ons!

Het zieke meisje van de foto leeft nog steeds en af en toe denk ik: kind, had ik maar een pilletje ofzo voor je om je uit je lijden te verlossen.
Je kan ook zien dat ze pijn heeft, aanraken doet pijn en ze ligt te kreunen.

Het nieuwe bestelde bedje en matras is nog niet gearriveerd maar zal niet lang meer duren.

Het is hier vandaag [24 december] kerstmis, de meeste gaan gewoon naar 't werk en school. De winkels zijn allemaal open enz.
Onze kerstboom is een beetje zielig geworden want de verlichting heeft het begeven. Denk dat ie teveel water heeft gehad dat de hulp hem onder de douche heeft gezet!

Nou luitjes, het zal een van de laatste berichten zijn of er moet iets bijzonders gebeuren.
Zaterdag vertrek ik om 13.00 uur met de bus weer naar Ho Chi Minh.

Fijne kerstdagen!

groet Els

• 24 December 2013 - 06:42

Margreet:

Mooi Els! Je hebt weer veel goede zaken neer gezet in die paar weken daar, geweldig! Las je stukje in Libelle, herkende direct jouw verhaal!
    Voor jou fijne feestdagen en een hele goede terugreis voor dan.
    Lieve groetjes, Margreet

• 24 December 2013 - 07:36

Kind:

Fijne Kerst mam!!!
    Baal dat ik er niet bij kan zijn.

liefs!!

• 24 December 2013 - 08:05

Trix:

Hoi zus,
    well done zou ik zeggen...!! Je hebt weer veel kunnen doen voor al deze kids. Snap je gedachte over het hele zieke meisje. Nog ff en je staat weer op Schiphol en in de Westerse wereld. Je mag toch blij zijn als je wiegje in Nederland heeft gestaan.
    liefs zus

• 24 December 2013 - 09:26

Griet:

Hoi Els
    Je hebt daar wel wat doen bewegen in die korte tijd , fantastisch !! De kids zullen je dankbaar zijn.
    Leuke foto's trouwens, vooral die in de schoenenwinkel.
    Geniet van de Vietnamese Kerst !

Liefs Griet

• 24 December 2013 - 09:46

Ivo:

Hey Els,

Goed om te lezen dat je in de laatste dagen ook nog paar mooie dingen heb weten te bereiken (alhoewel ik met maatje 45 in Vietnam wel een probleem heb, haha.). Ik kan me voorstellen hoeveel plezier ze hadden toen ze buiten de poort van City konden komen en zo'n rolstoel is natuurlijk ideaal. Geniet van je laatste paar dagen, voor je het weet ben je weer in Nederland. Als ik je zo lees wil je daar nog wel langer blijven, kan me goed voorstellen.

Fijne kerst daar en breng iedereen maar mijn wensen over (zeker bij Time Cafe, haha.)

Groet, Ivo.

• 24 December 2013 - 09:54

Trude Heyligers:

Hoi Els, wat fantastisch, die schoenen, de pakjes, de rolstoel en hopelijk het nieuwe bedje! Heerlijk al die blije toetjes met hun nieuwe schoentjes. Wordt straks weer even een cultuurschok met al die toch wel erg perfecte Nederlandse kindertjes hier met hun mooie rechte tanden, gave huidjes en volgens de laatste trend gekleed. Al is daar dan nog heel wat te verbeteren, jij heb weer alles uit de kast gehaald wat erin zat en dat is meer als groots!Voor zaterdag een hele goede terugreis( in dat mega grote vliegtuig) en voor nu, geniet er nog even van! Liefs, Trude

• 24 December 2013 - 10:18

Duy:

kort maar krachtig verhaal Els.
    Die kinderen hebben dit jaar geluk met de kerstvrouw als jij. En natuurlijk andere vrijwilligers.
    Prachtig, wat je in korte tijd zoveel verricht hebt. De plaatje van al die baby's...wow..

• 24 December 2013 - 11:23

Hilde:

Wat heb je veel voor elkaar gekregen daar he!! Super die kindjes een keer naar buiten, wat een fantastische ervaring moet dat geweest zijn voor hun!
    Fijne kerst daar en alvast een hele goede reis terug in je mega plane!!
    Groetjes Hilde

• 24 December 2013 - 13:32

Sonja En Astrid:

Hai lieve Els,

Last but not least toch nog een verhaaltje van ons samen. We lezen en zien op de foto's dat jullie weer lekker bezig zijn daar. Ze zullen jullie daar echt wel gaan missen. Tijd vliegt om, ook wel weer een goed teken dat jullie het naar je zin hebben. Maken weer van alles mee, we zien het al voor ons. Jij met je muts met ledverlichting op de fiets, heel Can Tho valt van verbazing van de scooter! HoHoHo.........

Leuk dat we je in het nieuwe jaar weer zullen zien en we zijn uiteraard erg benieuwd naar je verhalen. We wensen je een fijne kerst daar en goede terugreis en veilig weer landen op Nederlandse bodem.
    Enne je weet het he?.........MIND YOUR STEP!

Veel liefs van je favoriete KCCers, Sonnetje en Assiepassie xxxxxx