2e week - Reisverslag uit Nederland, Nederland van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu 2e week - Reisverslag uit Nederland, Nederland van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu

2e week

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg elsenrenee

14 December 2015 | Nederland, Nederland

Hallo allemaal weer,

Vandaag een vrije dag! Gister heel Can Tho in de rondte gefietst om voldoende zetpilletjes kinderparacetemol te halen voor het kindje met het waterhoofdje. Stond ik bij de eerste farmacia, geef het briefje met naam erop en steek 10 vingers op. Komt ie met 10 pilletjes aan! Nee, zeg ik, 10 doosjes.
Nou, hij wist niet hoe of ie het had. Drie doosjes meer was er niet, ook goed. Naar de volgende farmacia, zelfde verhaal, maar toch 4 doosjes gescoord.
Afijn 4 farmacia's verder heb je dan toch wat je wilt. Kost ff moeite maar dan heb je ook wat.

Met een gehandicapte jongen in de rolstoel de poort uit geweest om een Pepsi te drinken op een "terrasje". Komt er een verzorgster achter me aan rennen in paniek, wilde gebaren maken of ik hem wilde ontvoeren. Ze was nieuw en wist niet dat ik dit regelmatig doe. Onderweg komen we de directrice tegen op de brommer en die zwaait vriendelijk naar ons, nou ja!

Voor de peuters boven wil ik aan Phuong vragenof hij een offerte kan regelen voor 3 nieuwe bedjes. Het ziet er niet uit, een baan roest.
Vorig jaar hebben we 2 meisjes zelf leren eten en warempel ze eten nog steeds zelfstandig! Het zijn kleine dingen maar toch.

Ik had een toeter mee genomen voor op de fiets maar die heeft de vlucht met Emirates niet overleeft.
Voor de kinderen kerstmutsen gekocht, onderweg al weer een paar weggegeven aan straatkinderen die lootjes moeten verkopen.

Afgelopen zaterdag bij de wasvrouw geweest, die was ook blij dat mens uit Nederland weer te zien. Een grote volle plastic tas met schone was voor de enorme prijs van €1.01 Je schaamt je bijna dood.

Zaterdag ook weer naar Tien An geweest, het weeshuis op het platteland. Engelse les geven aan 8 kindertjes van ongeveer 6 a 7 jaar. Na 45 minuten is de aandacht weg, logisch. De weg er naar toe is net cross country.
Op de terug weg verdorie bijna een kip tussen mijn spaken en een dubbele rietberger met de fiets. Maar alles kwam goed af, de kip leeft nog (ik ook! )
Voor de schrik maar even naar mr. Hu van cafe Time voor een cafe suda.

Bij drie projecten worden nieuw gebouwen neer gezet, opvallend omdat alles draait op vrijwilligers en er totaal geen bemoeienis is van de overheid.
Gister was er een Vietnamees die zich liet ontvallen dat het weg heeft van een witwas operatie. Schijnt meer te gebeuren hier!

Met miss Hanh afgelopen week naar een nieuw shoppingcentrum geweest.
Op de bovenste verdieping was een schaatsbaan (tje) Ooit een Vietnamees op schaatsen gezien? Hilarisch gewoon!
Ze zijn hier gek op shoppingcentrums, er wordt er nog een gebouwd, mega groot. Na opening komt er 3 a 4 maanden enorm veel publiek en daarna is het over. Hier geldt hetzelfde verhaal van witwassen, alleen dan niet van de overheid.
Vorig jaar toen ik weg ging was er net een nieuwe supermarkt geopend, na 3 weken was ie dicht omdat er niemand kwam.

Jullie zullen nog wel slapen want het is 4 uur in Nederland, ik ga een massage halen, goed voor oude botten.

Tot de volgende update, lieve groet uit Can Tho!

Els

• 14 December 2015 - 06:09

Margreet:

He Els,

Wat een verhaal weer, shopping centra, waar zetten ze die dan neer. Als je de straten daar ziet dan kan er toch niets meer bij? Al weer het nodige meegemaakt als ik dat zo lees. Worden de eerder gekochte spullen ook nog gebruikt? Leuk hoor dat de kinderen toch nog zelf eten, voor de verzorgsters toch ook fijn.
    Els veel plezier!
    Groetjes, Margreet

• 14 December 2015 - 09:07

Trude:

Hoi Els, je bent al weer helemaal in je element zo te lezen. Mens hoe krijg je het allemaal voor elkaar? Maar geweldig wat een resultaten! En heerlijk die foto's. Wat een wereld met shoppingcentra en supermarkten en dan de armoe en ellende waar jij mee bezig bent. Geniet van je massages, want daar schijnen ze heel goed in te zijn, succes met de kinders en groetjes, Trude.

• 21 December 2015 - 23:47

Joke:

Els, genieten, alleen al met een pepsie!!
    Heerlijk om dit te doen voor de kinderen!!