Kras vakanties en Nhip Cau - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu Kras vakanties en Nhip Cau - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu

Kras vakanties en Nhip Cau

Door: els

Blijf op de hoogte en volg elsenrenee

07 April 2014 | Vietnam, Can Tho

Hallo allemaal,

Zoals het er nu naar uitziet kan ik 12 of 13 september [hangt van de vlucht af] weer vertrekken naar Can Tho voor 5 weken.

Afgelopen zaterdag heeft Renee een presentatie gegeven in Dordrecht voor een groep vrijwilligers die vertrekken in mei, juni en juli a.s. Weer erg leuk om te doen.

Inmiddels ben ik alweer druk bezig met van alles en nog wat te regelen voor de projecten daar.
De muren bij de peuters en baby’s worden behandeld want om in een ruimte te moeten verblijven met schimmel op de muur, is niet echt gezond.
Onze contact persoon Phuong gaat dit regelen voor me en dan kan ik in september het resultaat zien.

Verder ben ik bezig geweest met Nhip Cau, de woon/leefgemeenschap voor lichamelijk gehandicapte
mensen. Zij maken de mooiste dingen van kokosnoten en waterlelies: oorbellen, armbanden, kettinkjes,fotolijstjes , dierfiguren ,maskers enz.
Het is de bedoeling dat ze die verkopen aan toeristen om zo in hun eigen onderhoud te kunnen voorzien. Dit hele project is opgezet door een vrouw [miss Nga Bui] die zelf zwaar gehandicapt is. Dat zij dit heeft gedaan is al geweldig want gehandicapten in Vietnam worden het liefst verstopt zodat ze er niet zijn en niet bestaan!
Deze mensen krijgen Engelse les van de vrijwilligers zodat ze met de toeristen kunnen praten en de spulletjes in het winkeltje kunnen verkopen.
Dit project dreigt kopje onder te gaan want de toeristen zitten aan de ene kant van de stad bij de haven en de woongemeenschap aan de andere kant van de stad.

Hoe krijg je die twee nu bij elkaar? Na een poosje nadenken is de oplossing eigenlijk heel simpel:
aanschrijven/mailen van reisorganisaties die rondreizen door Vietnam in het programma hebben.
Uitleggen wat Nhip Cau is en dat ze in contact willen komen met toeristen om hun eigen gemaakte
spulletjes te kunnen verkopen.

Er was èèn reisorganisatie die heel snel reageerde via hun plaatselijke agent in Vietnam en dat was KRAS vakanties!!
Het ging zo ontzettend snel allemaal, er werd per mail toegezegd dat de eerste reisgroep zou komen op 1 april maar die kwam op 29 maart al! Er zijn leuke spulletjes verkocht in het winkeltje, geweldig
dit!

Ze waren heel erg blij daar en ik hoop echt dat dit een vervolg gaat krijgen en er meer groepen van KRAS volgen. Het geeft de mensen daar een enorme impuls en hoop dat ze het toch zelf kunnen gaan redden. Op deze manier in je eigen onderhoud kunnen voorzien is fantastisch en ze hebben toch maar de moed om het te proberen.

Ik ben KRAS vakanties heel dankbaar dat ze er zo snel op zijn ingesprongen. Het geeft de mensen die de rondreis doen, ook een ander beeld van Vietnam. Het zijn niet alleen highlights in Vietnam [of Azië] maar ook dat er veel armoede is en gehandicapten hebben het helemaal zwaar. Er zijn nog steeds veel slachtoffers van Agent Orange en dat werkt nog twee generaties door.

Ben nog aan het nadenken over meer acties maar daar moet ik nog op broeden.
Tot zover weer even wat nieuws als er meer te melden is of leuke acties, dan melden we ons weer!

Lieve groet Els/Renee

• 07 April 2014 - 22:39

Trix:

Goeie actie zus...! En een pluim voor Kras reizen...!

• 08 April 2014 - 07:28

Jelysa:

Hi Els,

Hoe gaat alles? Leuk om weer zo'n verhaal te lezen!
    Heb daar veel bewondering voor zoals je alles aanpakt. Mooi om te zien.
    Ik ga in november trekken door Vietnam. Ik vind het heel spannend!

Groetjes,
    Jelysa

• 08 April 2014 - 07:39

Duy:

Geweldig Els.

• 08 April 2014 - 09:02

Trude:

Hey Els, weer heel goed bezig meidje!!! En heerlijk vooruitzicht weer in september.
    En super van Kras! Ik hoor trouwens steeds meer positieve berichten over deze organisatie, zeker een andere top, die een andere wind laat waaien?!Succes en we spreken elkaar, liefs, Trude.

• 10 April 2014 - 11:11

PF:

Misschien in september toch eens op vakantie gaan in Vietnam.

• 10 April 2014 - 17:38

Louise Pohlkamp:

Ik zou het fijn vinden om iets voor deze mensen te kunnen betekenen, met Klanktherapie en Aquarius Transformatie om onbewuste zaken te transformeren. Ik heb een praktijk in Soest, maar geef ook op lokatie behandelingen en les.
    Louise Pohlkamp

• 10 April 2014 - 18:35

Els:

als mensen meer informatie willen kunnen ze mailen naar Kras