Drukke week - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu Drukke week - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu

Drukke week

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg elsenrenee

20 December 2015 | Vietnam, Can Tho

Goeiemorgen alleaal,

Het is hier 9.15 uur en bij jullie 3.19 uur, denk dat iedereen nog wel lekker ligt te slapen.
De website heeft wat problemen gegeven maar volgens de beheerder is dit opgelost.

Voor het weeshus had ik van de fysio in Tuitjenhorn een stencil meegekregen me verschillende liggingen voor baby's. De baby's hier worden niet op hun zij gelegd om en om. Met als gevolg dat de hoofdjes aan een kant plat groeien. Probeer dat wat te verbeteren door ze te laten zien hoe ze kunnen blijven liggen door bijvoorbeeld een rol achter de rug te leggen. Ik had 1 rol mee van Judith (nichttje) die gbruikt word voor het kindje met het waterhoofdje. Een verzorgster pakte me bij de hand en trok me mee naar n ander bedje en vroeg of er nog 1 was. Helaas niet maar ik ga vragen aan Phuong of ze niet gemaakt kunnen worden.
Kindje met het waterhoofdje krijgt eindelijk de paracetemol voor pijnbestrijding. Het gaat hard minder met hem, hij heeft een soort sonde want drinken gaat niet meer. Ook heeft hijaf en toe al epileptische aanvallen. Ik hoop dat hij snel in coma raakt.

De brillen van Walter optiek heb ik uitgedeeld bij het ziekenhuisje, het leek wel of ik spreekuur had. Wat waren ze er blij mee en het is zo simpel om dit soort dingen te bedenken. Er was 1 man die de hele middag naar z'n bril keek en om de haverklap schoon maakte onder de kraan. Er is nog 1 bril over -6! Ook daar zullen ze wel iemand voor vinden.
Daarna nog stroopwafels eten met ze, wie heeft het!

De kakkerlakken in het huis lijken wel al groter te worden. Gister zat er een gekko in de broodrooster. Gelukkig zag ik hem denk niet dat ie het anders overleefd hyad.
De stroom is 2x uitgevallen 's nachts, gelukkig van korte duur want de fann stopt er dan ook mee en het is al zo warm!

Woensdag ben ik een uurtje naar de monmiken geweest in de Pagoda. Dit project hebben we eigenlijk niet meer omdat de monnik last kreeg met de overheid omdat er kinderen werden opgevangen. Ze moest officieel onder toezicht van de overheid en dat wil ze niet. Phuong vertelde dat er 3 mnd. een politieman in de Pagoda heeft gebivakkeerd om te kijken wat de monniken uitspookten en de bankrekening werd uitgeplozen. Alsof ze dachten dat er kinderen werden verhandeld. Ik zie me al bijvoorbeeld 3 mnd. een wijkagent in je huis om te zien wat jij doet en je bankrekening nakijkt, niet te geloven zeg.

Kom elke dag mijn gehandicapte vriend van vorig jaar weer tegen en ja, dan moet je ook elke dag een lootje kopen. Die zijn iets duurder dan vorig jaar, €0,40 , helaas ook hier hebben ze inflatie. Ook de stroopwafels vond ie erg lekker. Zit me wel eens af te vragen of ze nooit pijn hebben aan hun tanden en kiezen, het ziet er niet uit.

Afgelopen vrijdag om 9.00 uur 's morgens al 1,4 miljoen Dong uitgegeven. Met een verzorgster op de brommer naar de schoenenwinkel geweest voor de kinderen van de City. Helaas mochten ze zelf niet mee dat was jammer. Voor de kinderen is het een hele happening als ze poort uit mogen.de schoenen mogen ze pas met de kerst aan.

Er ligt bij de baby's boven weer een hiv baby van rond de 6 mnd. oud. Er wordt nu toch beter mee omgegaan sinds vorig jaar, gelukkig maar.

Een van de vrijwilligsters hier las in een reisgids dat de gemiddelde leeftijd van een Vietnamees maar 28 jaar is!

Het is al een paar dagen bewolkt en het lijkt wel iets koeler te worden (behalve als je van de fiets af kom!)
Reed gister terug van een project en er stak een mega rat de weg over.
De kip die bijna tussen mijn spaken zat, ging afgelopen dinsdag al aan de kant dat ie me zag.
Mijn horloge begint te roesten van het zweten!

Voor komende week wil ik met de kinderen van de kerk naar het
" speelparadijs" de ballenbak zouden we in Nederland zeggen.
Het wordt krap tijd weer want op kerstavond moeten we naar de nonnen waar we Engelse les geven. Deze week is de laatste volle week en dan nog een paar dgn. en terug naar Ho Chi Minh.

Tot de volgende keer, goed weekend nog allemaal.

Lieve groet, Els

  • 20 December 2015 - 07:04

    Marian:

    Hoi Els ben vroeg wakker en weer genoten van je verhaal. Je bent idd druk bezig. Fijn dat je werk toch zijn vruchten af gaat werpen. Omdat je er nu al vaker bent geweest denk ik dat je wel hun vertrouwen wint, of is dat niet zo? Hoe hou je het vol met die hitte. Hier is het ook warm

  • 20 December 2015 - 07:13

    Mjor@live.nl:

    Zomaar mijn bericht afgebroken de helft maar verstuurd. Had wat emotions erbij gedaan misschien daardoor? Maak het even af.
    Onze warmte hier is natuurlijk niets bij jullie daar en dan ben je ook nog zo druk bezig. Knap hoor Els ik wens je fijne en gezellige kerstdagen in je geliefde Vietnam en wens je nog heel veel succes de komende week bij alles wat je doet. Lieve groet Marian

  • 20 December 2015 - 09:27

    Renée:

    hee mam!

    Wat een geweldige verhalen weer! En wat een leuke foto's.. Wat gaat de tijd toch snel! Al bijna weer naar huis.
    Geniet er nog even van! En maak maar veel kids blij. Nog even lekker zweten daar haha, in Nederland zal je in ieder geval ook niet echt een winterjas nodig hebben, het is hier mega warm.

    Liefs!

  • 20 December 2015 - 10:00

    Bea:

    Hoi els wat een drukte allemaal, en wat doe je weer veel goeie dingen, hier in warmetuut alles goed, weinig nieuws, geniet van je laatste tijd daar, succes groetjes bea

  • 20 December 2015 - 11:32

    Trude:

    Hoi Els, meid wat een belevenissen weer! En super goed die verbeteringen. En nu het waterhoofdkindje jouw paracetamol krijgt zal het idd wel vlug in coma raken, vreselijk wat een ellende voor zo'n moppie. Heerlijke foto's vooral die vietameese kerstkindjes. Succes je laatste volle week en bij terugkeer kan je door een lampeglas na die sauna. Liefs, Trude.

  • 20 December 2015 - 12:43

    Duy:

    Wat heerlijk, die fotos van kinders. Wat gaat de tijd snel

  • 20 December 2015 - 19:39

    Griet :

    Hey Els,
    wat leuk om te lezen wat je daar allemaal doet. Hoedje af hoor.
    ik denk ook dat je het vertrouwen van veel mensen hebt weten te winnen doordat je er nu al zo vaak bent geweest. Vietnam is voor jou echt een tweede thuis geworden denk ik
    Hou je taai daar,
    fijne kerst met de nonnen, dat wordt vast ééntje om te onthouden
    dikke zoen
    Griet

  • 20 December 2015 - 20:12

    Astrid:

    Hoi Els,

    Wat gaat het weer snel. En wat fijn dat er mensen zo als jij zijn. Ik ben super trots op je, dat je dit iedere keer weer op een ongelofelijke manier tot iets geweldigs kan veranderen.Hele fijne Kerstdagen met al die lieve mensen om je heen. En spreken gauw weer af. Doei doei.Astrid.













  • 20 December 2015 - 21:31

    Trix:

    Hoi zus,
    Wat gaat de tijd toch snel. Volgens mij ben jij daar nog lang niet klaar en zou je het liefst langer blijven....
    Wat kan je met weinig middelen, zoals oude brillen, veelmensen blij maken.
    Fijn dat ze wat meer oen staan voor adviezen, zoals fysio en babys op hun zij liggen met steuntje achter rug.
    Koop namens mij ook maar wat lootjes bij je vriend....!
    Als de kakkerlakken grote worden, hebben ze het blijkbaar goed in het huis......iiiiiiieeeeeuuw, ik moet er niet aan denken. Als je de gekko nou niet had gered had je gelijk vlees op je broodje gehad.....mmmmmmmm, lekker.....
    Jammer dat je de kinderen niet mee mocht nemen schoenen kopen, dat was toch een uitje voor hun.
    Hou nog ff vol, je bent weer goed bezig daar....
    Liefs van ons

  • 21 December 2015 - 10:28

    Maurice:

    Hey Els,

    Wat een ontzettend leuke foto's. Als ik die glimlach op de gezichtjes van die kids zie, ben ik zo blij dat je daar en bent en ze een leuke tijd kan bezorgen.

    Wat goed om te horen dat die kinderen nog steeds zelfstandig kunnen eten, krijg je toch een beetje voldoening kan ik me zo voorstellen. Ook heel fijn dat je al die dingen voor elkaar krijgt met die kidz en de spullen die je voor ze regelt.

    Heel veel succes nog en ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal en foto's.

    Groetjes,
    Maurice

  • 21 December 2015 - 23:44

    Joke:

    Els, wat doe je het met veel liefde!!!
    Die kinderen met kerstmutjes op, lovely!!
    Fijne kerstdagen, ik denk zo te lezen in je tweede thuis!

  • 24 December 2015 - 21:46

    Thea:

    Hoi Els, moest even aan je denken zo op kerstavond. Ik lees je verslag en zie de foto's en denk, dat jij een opzichzelfstaand kerstcadeau ben voor de kinderen.

    Fijne kerstdagen kerstvrouw. :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Can Tho

Vietnam

Vrijwilligerswerk in Can Tho - Vietnam

Recente Reisverslagen:

25 November 2017

nog 1 week!

08 Januari 2017

HOME

24 December 2016

Bijna weer om

17 December 2016

Maand

11 December 2016

Kind
elsenrenee

Vietnam 29 december 2019 t/m 1 februari 2020 Ho Chi Minh en Can Tho

Actief sinds 12 Nov. 2011
Verslag gelezen: 765
Totaal aantal bezoekers 127442

Voorgaande reizen:

25 November 2017 - 30 December 2017

terug naar Vietnam

19 November 2016 - 28 December 2016

Vietnam

30 Juni 2012 - 06 Augustus 2012

vrijwilligerswerk in vietnam

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: