Update - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu

Update

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg elsenrenee

16 December 2018 | Vietnam, Can Tho

Lieve allemaal,

Weer ff een update uit het warme Can Tho. Renee stuurde net een foto met sneeuw uit Utrecht, kan me er niets bij voorstellen!

Er gebeurd zoveel op een dag hier, denk dat ik niet eens alles kan opschrijven.
Afgelopen zondag heerlijk gezwommen bij het Victoria resorthotel. Een van de jongens bij de receptie wist nog wie ik was en vrijwilligerswerk deed.
Om daar te komen moet je een aardige stijle brug op. Vorig jaar ging ik terug naar beneden en knapte de remkabel. Gelukkig deze keer geen problemen.
Heel Can Tho in de rondte gefietst voor zetpilletjes kinderparacetemol. Ik kan ze niet duidelijk maken maken dat ik geen 5 pilletjes wil maar 10 doosjes. Alles gaat per pilletje hier. Als ze er 5 neerleggen en je schudt je hoofd wordt er 1 bijgelegd! Het is ook wel hilarisch maar op deze manier duurt het erg lang voor ik 10 doosjes heb.
Gelijk maar even gevraagd of ze pleisters hebben, ja hoor. Komt ze met een doosje aan en jullie raden het al: ook die gaan per stuk.

Gisteravond wilde we ergens gaan eten, alles en overal zat afgeladen vol. Oorzaak: de finale van Azië : Vietnam -Maleisië. Dat was nog nooit eerder gebeurd. Alles zat mega vol, stond bijna te juichen voor de tegenpartij, foutje!
Toen nog naar huis op de fiets, nog nooit zoveel brommers gezien, toeteren, vlaggen, veel politie enz. Was blij dat we niet zover moesten, zat niet te wachten op dronken Vietnamezen op de brommert.
Weer genoeg uitlaatgassen binnen gekregen deze 2 weken. Staat gelijk aan 2 jaar roken volgens mij.

Nog wat speelgoed gekocht, ook voor de wat grotere jongens, badminton rackets en 2 shuttels. Ze vallen een beetje buiten de boot en dat is niet de bedoeling vind ik. Bij Deen had ik een voetbal gekocht die opgepompt moest worden. Er wordt nu elke keer gevoetbald als we komen: Nederland-Vietnam.

Woensdagavond naar de nonnen geweest voor Engelse conversatie. Die waren ook weer very happy. Uitgenodigd voor de kerk op kerstavond (5 kwartier!)

Er zijn zoveel jonge kinderen die uit pure armoede thuis lootjes moeten verkopen. Die kosten 10.000 VND ( €0,38) daarvan verdienen ze maar 2000 VND. Ze gaan niet naar school omdat de ouders geen schoolgeld kunnen betalen, onvoorstelbaar.

Het is mango seizoen en wat zijn ze toch lekker! Er zitten fruitsuikers is maar sorry dokter Bartens, net als vorig jaar gaan ze toch de fietsmand in!

Met een Vietnamese kennis naar een ziekenhuis geweest hier. Helpen in de keuken met 5 medische studenten. Die wilde gelijk hun Engels oefenen, gaat in een moeite door allemaal.
Ik moest thee in plastic zakjes scheppen en uitdelen. Bij de volgende tafel kregen ze dan een zakje met ijsblokjes om ijsthee te maken. Dat waren dus mega veel zakjes thee die ik heb staan vullen.
Daarna naar de kraamafdeling (uiteraard!) Alle medische studenten ook mee, was net een dokter die de ronde aan het doen was.
Er was geen bevalling aan de gang, jammer. Een verpleegkundige wist nog wie ik was en mocht op de kamer kijken waar te vroeg geboren baby's lagen.
Moest wel mijn schoenen uit en slippers aan maar handen wassen hoefde niet.
Ze gebruiken een rode lamp als lichttherapie voor gele baby's en tevens als warmtebron. (een soort couveuse) geniaal weer! (zie foto)
Van Inventum had ik een thermometer gekregen die je op het voorhoofd moet richten. Ik wou dat jullie eens konden zien hoe verschrikkelijk blij ze hier zijn met zulke dingen. Het ziekenhuis heeft hier geen geld voor vertelde ze ( de kennis tolkte)
Foto gemaakt voor Inventum, dat had ik beloofd, voor hun ook leuk om te zien waar de donatie naar toe gaat.
Tevens allemaal potjes sudocreme en kleine tubetjes Bepanthen uitgedeeld.
(dank aan Karin Veldboer!) De verpleegkundige bracht me naar kamers waar very poor people lagen. Kamers van 4 personen, de hele familie bivakkeert daar, erg krap allemaal. Bij de kraamvrouwen liggen ook vrouwen die een tumor hebben en onder behandeling zijn bij de gynaecoloog! Heel bijzonder, kunnen wij ons niet voorstellen.

De monnik had nog geen tijd gehad om de Nederlandse woordjes te leren.

Afgelopen week weer regelmatig naar de City, mocht zowaar zonder problemen met Gau de poort uit.
Volgende week gaan we naar een soort van kinder speelparadijs. Ben benieuwd wat het is want het wordt al snel speelparadijs genoemd!
Phoung gaat mee onze contact persoon, die heeft het geregeld.

Jullie horen het de volgende keer!

Groeten uit een errrrug warm Can Tho.

Els



  • 16 December 2018 - 09:10

    Bart Veenstra:

    Met veel plezier lees ik elke keer je reisverslagen Els. Je maakt weer genoeg mee om er een boek over te kunnen schrijven. Omdat ik zelf regelmatig in Azië vertoef en ook in Vietnam ben geweest, zie ik het levendig voor mij hoe jij je op een brommert door Can Tho verplaatst. Het is net een mierennest. Wat mij altijd opvalt is dat je er nagenoeg geen ongelukken ziet en sirenes van ambulance of politie hoort.
    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag. Nog veel vrijwilligers- en vakantieplezier toegewenst vanuit een koud, mistig en besneeuwd Barsingerhorn. ❤️elijke groeten, Bart.

  • 16 December 2018 - 09:34

    Marcia:

    Prachtig verhaal weer Els! Ik ga eens kijken of ik voor een stage van mijn master kinderfysiotherapie toch eens die kant op kan gaan!:)

    Geniet! Liefs Marcia

  • 16 December 2018 - 09:43

    Nop:

    Els! wat een mooie verhalen! En de foto's, schitterend. Detail: die warmtelamp bij de baby's, met zulke buitentemperaturen! Zal vast nodig zijn.

    Geniet en ik vind het steeds erg leuk weer van je te horen.

    Groet!

    Nop.

  • 16 December 2018 - 14:16

    Riet:

    Ha Els, heerlijk om je verhalen te lezen en met je mee te leven. Wat zou ik graag even met je mee willen doen! Heb het goed!
    Groetjes, Riet

  • 16 December 2018 - 15:57

    Bea:

    Wat leuk Els om je belevenissen en je verhalen alle keren weer t es lezen, de sneeuw is weer weg hier, geniet van je laatste weken daar, de tijd gaat snel ! Groetjes Bea

  • 16 December 2018 - 19:56

    A:

    Hallo Els,

    Wat fijn dat je weer zoveel mensen blij kunt maken
    En heerlijk zoveel mensen die blij zijn dat je er weer bent en waar je wat voor kunt betekenen.
    En wat een heerlijke verslagen en mooie foto’s.
    Ik denk dat jij de tijd graag stil zou willen zetten een maand is veel te kort.
    En volgende week Kerst fijn dat je dan toch naar de kerk kunt gaan.
    Geniet nog maar lekker zolang je er nog bent.
    Genieten ook de mensen/ kinderen nog even van je.
    Groetjes uit Alkmaar.

  • 17 December 2018 - 06:26

    Wilm:

    hallo els
    goed bezig daar, altijd weer leuk om je verslag te lezen,
    wees voorzichtig in het verkeer daar.

  • 17 December 2018 - 06:46

    Rianne:

    Dag lieve Els,

    Wat leuk om weer van je te horen!
    Wat een mooie foto's, ik vind het zo leuk om je zo gelukkig te zien!

    Groetjes en veel liefs,
    Rianne Nooder

  • 17 December 2018 - 10:25

    Trix:

    Hoi zus, wat een schatjes van baby's op de foto's. Je zou ze zo mee willen nemen.
    Ik hoop dat je toch echt wel voorzichtig doet in dat vreselijke verkeer daar. Wat de taalbarrière betreft, misschien toch maar een keer een spoed cursus Vietnamees volgen...??? Lijkt mij bere moeilijk..!!
    Je bent zoals altijd goed bezig daar, maar neem je ook wel af en toe even rust in het hotel met zwembad, met een lekkere massage of zo..?
    Volgende week al weer Kerst en de week daarna staan wij alweer op Schiphol. Wat gaat de tijd toch snel.
    dikke zoen van je zus.

  • 17 December 2018 - 15:00

    Trude:

    Hey Els, wat een prachtige foto's,schitterend! En heerlijke verhalen. Zo kunnen we in ons koude kikkerlandje heerlijk mee genieten. Succes maar weer en pas goed op jezelf. Groetjes.

  • 17 December 2018 - 20:32

    Margreet:

    He Els, wat schrijf je weer geweldig, zie het allemaal voor me en die foto’s, super leuk!
    Dat ze niet begrijpen dat je 10 doosjes wil hebben, hilarisch hoor, zie die gezichten al voor me als je steeds om meer vraagt.
    Geniet van alles en succes hoor! Groetjes van ons.

  • 18 December 2018 - 13:37

    Grit:

    Hoi Els, wat heerlijk toch die verhalen uit Can Tho. Ik geniet er zo van en leef met je mee.
    smul maar veel van die lekkere mango's en maak het met kerst gezellig bij de nonnetjes.
    allerdikste knuffel uit België.

  • 20 December 2018 - 06:16

    Luud:

    Wat ben je toch weer goed bezig Els. Echt bewondering voor.
    Spreek je weer in het nieuwe jaar.


  • 27 December 2018 - 20:41

    Joke:

    Hoi Els, ja sorry mijn eerste reactie, wat kan je toch heerlijk schrijven een genot om je reisverhalen te lezen, bewondering voor wat je allemaal doet!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Can Tho

terug naar Vietnam

vrijwilligerswerk

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2024

Woensdag

27 Januari 2024

Allerlei

20 Januari 2024

Zaterdag

13 Januari 2024

Van alles en nog wat

06 Januari 2024

Duurt ff
elsenrenee

Vietnam 29 december 2019 t/m 1 februari 2020 Ho Chi Minh en Can Tho

Actief sinds 12 Nov. 2011
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 128304

Voorgaande reizen:

25 November 2017 - 30 December 2017

terug naar Vietnam

19 November 2016 - 28 December 2016

Vietnam

30 Juni 2012 - 06 Augustus 2012

vrijwilligerswerk in vietnam

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: