Lachen - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu Lachen - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu

Lachen

Door: elsenrenee

Blijf op de hoogte en volg elsenrenee

28 Januari 2023 | Vietnam, Can Tho

Goeiemorgen allemaal,

De laatste dagen zijn ingegaan, onvoorstelbaar snel is deze maand weer voorbij.

TET is inmiddels geweest en maandag beginnen de scholen weer.

Het vuurwerk viel mee, niets van gehoord.

Op de eerste dag van het nieuwe jaar is het de gewoonte dat je naar de pagode gaat.

De kerken in Nederland zullen jaloers zijn, het wat zo druk, ik stond in de brommer file.

's Morgens naar de kinderen in de Buu Tri pagode geweest. Drie jaar geleden heb ik daar een Vietnamees echtpaar uit Tilburg ontmoet die elk jaar drie maanden naar Vietnam gaan.

Deze mensen waren er weer, heel leuk om die weer te zien.

Er zijn weinig bloemen verkocht met TET, een strop voor de kwekers hier.

In een sportshop kniebeschermers gekocht voor de kinderen die met hun knieën over de grond schuiven. Drie jaar geleden ben ik ook hier geweest en de eigenaar vroeg hoe het ging en of Kirsten er ook weer was! Echt, ongelooflijk dit. We hebben toen wel n praatje gemaakt want hij kon goed Engels maar na drie jaar dat ze je nog herkennen! Zijn broer had in Groningen gestudeerd. Als cadeautje kreeg ik nu een voetbalshirt van hem.

Er was oudejaarsdag nog een optocht van verenigingen, scholen, voorop Chinese draken met trommels. Als afsluiting liep de fanfare mee, zo luid had ik het nog niet gehoord, en er was regelmatig een hele valse noot te horen. Het mocht de pret niet drukken.

Met de directeur van de City weer een gesprek gehad o.a. over vorderingen van de fysio, dat ze erg hun best doen en hij ermee door moeten gaan. Voor de kinderen die gehandicapt zijn is dit zo belangrijk.

Een stel ouders waren bij hun kind op bezoek, kind heeft een hersenbeschadiging en moeite met lopen. Kirsten heeft laten zien aan de zorg dat het belangrijk is dat het wel gestimuleerd moet/kan worden. Ik heb laten zien aan de ouders hoe dit moest en dat hij ook op 'n lage bank kan klimmen. Een filmpje laten zien wat we gemaakt hadden dat hij dit echt kon. Dat ze weggingen moest moeder huilen, vader had het ook moeilijk. Mooie momenten dit om te zien dat er best dingen mogelijk zijn als ze maar weten hoe.

De eerste dag van het nieuwe jaar viert iedereen dit op z'n werk, een soort van nieuwjaarsreceptie. Ik was van harte welkom ( de afspraak was nu beter gemaakt!) Met de directeur op de foto en buiten ontbeten met de staf, zorg en directie.

Daarna snel met tien kinderen naar de tandarts! Daar waren we wel een paar uur zoet want gemiddeld had elk kind drie vullingen nodig, een kies getrokken, een foto gemaakt enz. Kortom het was dus wel weer echt nodig dat ze gingen.

Je kan zo bij de tandartsen naar binnen lopen, afspraak hoeft niet. Om 20.00 uur brande er nog licht!

De rekening zou wel hoog zijn dacht ik maar dat viel reuze mee. Voor alle kinderen en behandelingen was het even meer dan 5 miljoen Dong, omgerekend is dat iets meer dan €200. Denk niet dat we dat in Nederland redden met dat bedrag.

Afgelopen week ff naar de supermarkt, ik ga altijd bij de uitgang erin, makkelijker om m'n fiets daar neer te zetten. De dame van de beveiliging is altijd reuze vriendelijk en zwaait als ze me ziet. Deze keer had ik drie dozen brillen in m'n tas, kwam net terug uit het ziekenhuisjex.

Bij de kassa keek ze erg in mijn tas, ik liet de brillen zien en vroeg of ze ook een bril nodig had! Ze moest wel een beetje lachen, kwam achter me aan naar buiten en vroeg om een bril. Vragen of het voor lezen moest zijn of voor veraf. Nou, voor veraf op de motorbike, bril uitgezocht -2.50 !! Werd dus wel tijd een bril op te zetten voor op de motorbike!

Walter optiek zelfs voor de security!

Met de kinderen van de City een watergevecht gehouden, na drie minuten al zeiknat maar wat een lol!

In het plaatselijke ziekenhuis op de kraamafd. potjes sudocreme en proeftubetjes Bepanthen uitgedeeld.

Het weer is hier ook van slag, afgelopen week was de gemiddelde temperatuur 32 graden en regelmatig regen. Het is hier winter, droog seizoen! Ben blij als het bewolkt is overdag.

Morgen en overmorgen rondje afscheid nemen!

Groeten uit Can Tho!

Els

• 28 Januari 2023 - 07:57

Marina:

Geniet van de laatste dagen Els. Bijzonder om de foto's van alle 'oude bekenden' weer te zien!

• 28 Januari 2023 - 08:32

Griet:

Hey Els heerlijk om hé verslag te lezen. Jij voelt je daar als een visje in het water.

Jammer dat de maand alweer voorbij is.

Geniet nog van de laatste dagen daar hé

Groetjes

Griet

• 28 Januari 2023 - 09:23

Margreet:

Jeetje Els nu alweer afscheid nemen.

Wat gaat het snel.

Met tien kinderen naar de tandarts, lijkt me een hele klus, ze zullen bang zijn denk ik?

Leuk dat ze je nog herkennen.

Nou geniet nog van je laatste dagen!

Goede reis terug!

• 28 Januari 2023 - 09:29

Eef:

Hoi Els

Geniet er nog van he de laatste uurtjes

Een hele goeie reis naar huis

Groetjes Eef

• 28 Januari 2023 - 11:18

Nico En Ank:

goed werk gedaan els

ze zullen je missen

een goede reis en een welkom thuis

• 28 Januari 2023 - 11:27

Trude:

Hoi Els, wat een belevenissen weer. en weer hele mooie foto's! En dat ze je herkennen, zelfs na 3 jaar, snap ik wel, je laat nogal wat mooie herinneringen overal achter daar. En wat een pracht verhaal over de ouders van het kindje met de hersenbeschadiging. nog even genieten en dan weer naar ons rijke, koude kikkerlandje terug. groetjes Trude.

• 28 Januari 2023 - 12:38

Joke:

Wat vliegt de tijd, in je hart zou je wel langer willen blijven.

Goede reis naar huis

Gr Joke

• 28 Januari 2023 - 18:48

Marlyn :

Jammer Els dat het er bijna al weer opzit.

Goede thuisreis.

• 28 Januari 2023 - 20:14

Marian:

Ha Els, wat weer een leuk verslag ik heb er weer van genoten. Niet vreemd dat mensen je nog herkennen je bent een persoonlijkheid en doorzetter. Wat vliegt die tijd toch alweer 4 weken voorbij. Ik wens je een hele goede terugreis over een paar dagen

lieve groet

• 30 Januari 2023 - 08:24

Trix :

time flies zus.

see you on the airport...!

gr. Zus

• 31 Januari 2023 - 09:15

Rianne:

Dag Lieve Els,

Wat vliegt de tijd idd!

Maar wat nutte vol wat je daar allemaal doet!

Ik heb je verhalen met zoveel plezier gelezen.

Liefs,

Rianne

• 01 Februari 2023 - 15:52

Yvonne:

Hoi els. Wat een heerlijke verhalen goede reis en tot snel liefs Yvonne [e-1f618]

• 02 Februari 2023 - 11:10

Ingrid:

Leuk om te lezen Els! Dat doe je goed. Geniet van je laatste dagen daar, zal niet meevallen om weer naar Kikkerland af te reizen. Tot binnenkort!