nog even! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu nog even! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu

nog even!

Door: els

Blijf op de hoogte en volg elsenrenee

10 December 2019 | Vietnam, Can Tho

Dag allemaal,

Nog een paar weken en dan vertrek ik 29 december weer richting Ho Chi Minh tot 1 februari 2020.

In het laatste verslag had ik gemeld dat er nog een update zou komen waar het sponsorgeld aan besteed is. Dit heeft wat lang geduurd maar er is het e.e.a. gebeurd het afgelopen jaar voornamelijk met de Nederlandse organisatie die de projecten heeft opgezet in Vietnam.
Phoung [de contactpersoon in Can Tho] heeft door allerlei [goeie] redenen de samenwerking opgezegd.
Dat was wel ff schrikken voor mij want kan ik dan nog wel naar Vietnam?
Er was al geregeld dat ik samen met een fysiotherapeute heen zou gaan en het zou erg jammer zijn als dat niet door kon gaan.
Gelukkig gaf Phoung aan dat we uiteraard van harte welkom waren als we dan wel samen in dezelfde periode kwamen.
De vrije dagen kon ik verzetten op mijn werk [dank collega's!] en ik ga nu een maandje later als dat ik gewend ben.
De volgende vraag was de huisvesting! Het huis waar we altijd in konden verblijven was verkocht.
Gelukkig heb ik via Wim Hink van de stichting EDA uit Enkhuizen, waar goeie contacten mee zijn, dit kunnen oplossen.
De stichting EDA heeft ook projecten in Azië en o.a. ook in Can Tho. Wim komt begin januari 2020 in Can Tho die zie ik dan daar weer.

Het is elk jaar weer de vraag welke kinderen en gehandicapten er nog zijn.
Met Trang [het meisje met Down wat hartproblemen heeft] gaat het redelijk, ze doet het goed op de medicijnen die we sponsoren. Een operatie aan haar hart zit er niet meer in, teveel risico.

In overleg met Phoung gaan we bekijken naar welke projecten ik nog meer kan en waar ik zelf graag heen wil.
In ieder geval naar de City met Kirsten de fysiotherapeute om de kinderen daar te behandelen. De verzorging krijgt weer een workshop van Kirsten zodat ze kunnen zien dat je met eenvoudige hulpmiddelen zoals kussens, de kinderen in een betere positie kunnen liggen. Kirsten is een paar jaar geleden ook geweest in Can Tho en wilde graag nog een keer samen met mij heen.

Het afgelopen jaar is er regelmatig contact geweest met de importeur van Starky/Audifon hoortoestellen uit Apeldoorn. Paul v. Weezepoel van Kindhoren is een enorme hulp voor me die allerlei vragen heeft kunnen beantwoorden die ik kreeg uit Vietnam.
Tevens is hij begonnen met het inzamelen van hoortoestellen die straks weer mee gaan.
Bij de dovenschool waar ik vorig jaar geweest ben, zijn ze zo verschrikkelijk blij hiermee.
Het is zo mooi om te zien dat de kwaliteit van leven verbeterd wordt met een hoortoestel uit Nederland waar hier niets meer mee gedaan wordt. Daar wordt je blij van.
Ook de audiciën in Ho Chi Minh die belangeloos de hoortoestellen afstelt, echt geweldig.


Walter Optiek uit Warmenhuizen verzamelt het hele jaar brillen [al jaren!] in die probeer ik allemaal weer mee te nemen. Gelukkig heb ik een dochter die heeeel goed kan inpakken.

Afgelopen zondag op de voorpagina [!] van Schagen op Zondag gestaan met een artikel over Vietnam. Leuk geschreven door Irina Hoffer van Rodi Media, dank daarvoor.

Een paar weken geleden werd ik gebeld door Eran v. Deijl van Eye Care Brilservice Sloten.
Hij vertelde me dat er dozen vol brillen stonden bij hem in de zaak, ingezameld het afgelopen jaar.
Vorig jaar is er een item geweest voor RTV NH ivm Vietnam en Eran belde me toen op. Via de journalist die het item had gemaakt, had hij mijn telefoonnummer gekregen.
Het waren echt dozen vol brillen, oh boy die kan ik zelf nooit meenemen.
Gebeld met Duy uit Eindhoven [Vietnamese gemeenschap] die gelijk aanbood om ze te halen uit Amsterdam. Via zijn contacten en de website werden er mensen opgeroepen om even contact op te nemen indien ze op korte termijn naar Vietnam zouden afreizen.
Daar werd gelijk gehoor aangegeven en de eerste kilo's brillen zijn al onderweg!

Tevens wil ik dit jaar proberen om meloenen/cantaloupe te gaan kweken met de kinderen en bij de nonnen. Het is leuk om te doen en als het lukt kunnen ze die op smikkelen en krijgen ze weer vitamine's binnen.
Dank Judith voor de zakjes met zaad!

Inmiddels heb ik ook via de mail contact gehad met de vliegtuigmaatschappij Emirates waar ik toestemming van heb om 40 kg. bagage mee te mogen nemen. Nu nog het er zien te krijgen.

Visum is gehaald afgelopen week en Nancy heeft weer een coupe boys hair geknipt [dank!]
kortom, we zijn er weer helemaal klaar voor.

Volgende verslag zal uit Vietnam zijn!

Sponsorgeld;
-glazen voor brillen 4x
-donatie keuken ziekenhuisje
-rolstoel voor Gau
-uitje met de kinderen van de City Orphanage
-bijdrage juffie voor TET [Chinese nieuwjaar] om iets extra's voor de kinderen te kunnen
doen
-12 paar schoenen kinderen van project Charity Class
-medicatie voor Trang
-zetpilletjes City [vooral voor de baby's met afwijkingen]
-speelgoed voor kinderen van de City Orphanage
-ventilator voor aan de muur [blind people project]
-matten van bamboe om op te slapen [blind people project]
-tandarts medcijnen
-schoolspullen voor een aantal kinderen [schriften e.d.]
-waterputje geslagen [platteland]
-kleertjes/slippers voor kinderen op het platteland





  • 10 December 2019 - 18:59

    Trude Heyligers:

    Mozes mina, Boeddha, whatever, wat ben je weer super druk! Top meidje, nog effies en je mag weer! Ben heel benieuwd naar je nieuwe project met de pompoenen. Maar je andere projecten slagen met vlag en wimpel, dus dit gaat vast ook weer lukken. Liefs, Trude.

  • 10 December 2019 - 19:03

    Marlyn Smit:

    Hoi Els,
    Fijn dat je weer naar Vietnam kan gaan.
    Ik ga je natuurlijk volgen.
    Deze week heb ik ook een aantal brillen naar Walter Optiek gebracht.
    Als je in Vietnam in de gelegenheid bent kun je dan vertellen hoe iedereen de juiste bril op zijn neus krijgt, daar ben ik wel benieuwd naar.
    Een fijne tijd toegewenst.
    De mensen daar en vooral de kinderen kijken vast heel erg naar je uit.

    Groeten,
    Marlyn Smit


  • 10 December 2019 - 20:38

    Renée:

    Heel gaaf weer mam! En wat een brillen! We gaan weer ons best doen met inpakken.

  • 10 December 2019 - 22:10

    Astrid Brakels-Hamburg:

    Hoi Els, ook toevallig. Vanmorgen hadden wij het er nog over of je nog zou gaan. Wat fijn dat het er toch nog van komt. Heel fijn voor de mensen daar. Groetjes Astrid.

  • 12 December 2019 - 10:44

    Maurice:

    Hey Els, wat super leuk om te lezen dat je nog steeds zo actief betrokken bent bij de projecten Vietnam. Heel veel succes daar en ik zie de foto's wel voorbij komen. Goeie reis

  • 28 December 2019 - 19:47

    Bart Veenstra:

    Hallo Els, voor morgen een goede vlucht en veel (vrijwilligerswerk)plezier in Vietnam! Ik zie je reisverslagen met belangstelling tegemoet.

  • 31 December 2019 - 09:54

    Nop:

    Ha die Els en Rene,

    Dat wordt weer genieten! mak er weer een mooie tijd van Els(en Rene)!
    We horen straks de verhalen wel weer.

    Groet!

    Nop.

  • 14 Januari 2020 - 19:14

    Jose:

    Hallo Els. Ik ben bij toeval op deze site terechtgekomen en enorm geïnspireerd! Ik vertrek 21 jan. weer naar Vietnam en ben dan in HCM en zou graag bij je langskomen. Ik ben erg geïnteresseerd in vrijwilligerswerk in Vietnam. Ik hoor graag van je. Vriendelijke groet José.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Can Tho

terug naar Vietnam

vrijwilligerswerk

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2024

Woensdag

27 Januari 2024

Allerlei

20 Januari 2024

Zaterdag

13 Januari 2024

Van alles en nog wat

06 Januari 2024

Duurt ff
elsenrenee

Vietnam 29 december 2019 t/m 1 februari 2020 Ho Chi Minh en Can Tho

Actief sinds 12 Nov. 2011
Verslag gelezen: 880
Totaal aantal bezoekers 126943

Voorgaande reizen:

25 November 2017 - 30 December 2017

terug naar Vietnam

19 November 2016 - 28 December 2016

Vietnam

30 Juni 2012 - 06 Augustus 2012

vrijwilligerswerk in vietnam

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: