Update - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van elsenrenee ligthart - WaarBenJij.nu

Update

Door: elsenrenee

Blijf op de hoogte en volg elsenrenee

21 Januari 2023 | Vietnam, Can Tho

Dag allemaal, de dag schiet hier alweer op. Het is oudjaarsavond en alles is vanmiddag dicht.

Denk dat ik vanavond maar binnen blijf met al die dronken Vietnamezen op de brommer.

Het was gisteravond zo verschrikkelijk druk, nog nooit zoveel brommers op de weg gezien. Uit alle hoeken en gaten kwamen ze te voorschijn, net mieren, ongelooflijk.

De economie is slecht hier sinds Covid. Het is de gewoonte dat je met TET gele, oranje of rode bloemen koopt. Alles blijft bij de verkopers staan, mensen hebben geen geld.

Veel koffie zaakjes en winkeltjes zijn weg.

Drukke week gehad, met 8 kinderen (pubers!) van de Buu Tri pagode schoenen wezen kopen. Ze waren er zenuwachtig van, het was al een hele poos geleden dat ze schoenen hadden gekregen. Op de brommer heen, bij n student achterop, oh Boedha. Gelukkig was het niet ver, terug moest er nog een kind mee, met z'n drieën op de bromtol!

Ze waren zo blij, het duurde even voor iedereen wat had uitgezocht want ze wisten niet waar ze moesten kijken.

Ik voelt je wel rijk hier als je gaat pinnen, paar miljoen elke keer! Afgelopen week was dinsdag het geld ineens op bij de pinautomaat! De volgende dag kon ik geen cappuccino meer krijgen bij de koffietent. Dat was bijna nog erger dan dat het geld op was!

Ook weer een paar uurtjes bij het Victoria Hotel wezen zwemmen, zelfs daar was er iemand die me herkende. Er werd ook gevraagd waar Kirsten was! Hoe is het mogelijk.

Inmiddels al heel wat km afgelegd op de fiets, jammer dat er geen km teller op zit.

Er is zelfs een H[e-38]M hier, natuurlijk ff gekeken maar ja, er hing alleen maatjes XS en S. Dan ben je gauw klaar als je maat 40 heb!

In de supermarkt een paar Zweden ontmoet en in het hotel een jongen uit Finland. Bij de monnik waren een paar Belgen en later nog een gezin uit België. Europa is goed vertegenwoordigd in Vietnam.

De afgelopen week was het een paar keer mistig, nog nooit gezien hier. De temperaturen is rond de 28 graden, heerlijk voor oude botten. De Vietnamezen vinden het koud!

Bij de Buu Tri pagode was ik uitgenodigd voor dinner ivm TET. Ik had wat geld gegeven om een keer wat extra's te doen. Wat een chaos en wat n lol hadden de kinderen.

Met Phoung over kinderen in tehuizen gehad want niet elk kind is wees die daar zijn. Phoung vertelde dat kinderen daar ook geplaatst worden als er veel huiselijk geweld is.

Na een, soms hele lange periode, gaan ze weer terug naar huis. Er zijn 2 jongens in de City rond de 15 jaar, die na TET weer naar huis gaan. Jongens hebben geen school gehad, geen geld voor. Betekent dat ze straks thuis moeten werken en soms is dat lootjes verkopen op straat. Wat een vooruitzicht, niet te geloven. Het zijn zulke lieve, aardige jongens die heel slim zijn. Je zou ze zo meenemen.

Bij de City was ik uitgenodigd om bij een dinner met liedjes van de kinderen te zijn. De directeur had donderdag gezegd om 18.00 uur. Hij spreekt niet zo goed Engels, dus ik had het drie keer gevraagd: donderdag? Kom ik donderdagochtend daar om nog wat met de kinderen te doen, vraagt ie waar ik was gisteravond. Hij had dus woensdag bedoeld ipv donderdag. Ze hadden op me gewacht! Ik vond het zo erg! Maar ja, terug draaien kon niet meer.

Ben benieuwd vanavond of de herrie lang duurt, om 24 uur is er gewoonlijk vuurwerk maar dat zal dit jaar ook wel minder zijn of helemaal niet.

Lieve groet uit Can Tho.

Els

• 21 Januari 2023 - 11:28

José Ribbers:

Fantastisch om te lezen Els, wat waardevol om te doen. Meteen ook schrijnend dat er zoveel winkeltjes enz dicht zijn.

Ik wens je een Happy New Year met nog veel mooie momenten in Can Tho.

Hartelijke groet!

• 21 Januari 2023 - 13:12

Joke:

Els, zo mooi zoals je dit doet, Petje af.

gr Joke

• 21 Januari 2023 - 13:43

Margreet:

Wat een leuk verhaal weer. Toch lastig die taal barrière [e-1f602] en natuurlijk jammer dat je er woensdagavond niet bij kon zijn.

Wat naar om te horen dat Covid daar heeft aangericht.

Nou Els het schiet alweer op voor jou, de tijd vliegt!

Tot de volgende update.

liefs van ons

• 21 Januari 2023 - 18:30

Trude:

Hoi Els, wat een heerlijke verhalen weer! Maar idd ook zeer schrijnend het verschil met onze wereld. Super mooi, wat je weer allemaal doet! Veel groetjes en ja natuurlijk Happy New Year!

• 21 Januari 2023 - 22:52

Marlyn :

Een mooi verhaal Els en mooie foto's.

Indrukwekkend de foto van de gehandicapte jongen.

Nog een gezellig Vietnamees Nieuwjaar.[e-1f387]

• 22 Januari 2023 - 10:09

Roxy Ory:

Hi Els,

Super leuk om te lezen, keep up the good work!

Ik zie bekende gezichten, zo fijn dat jij er elk jaar voor ze bent.

Als je Miss Hanh, Giau of Thúy ziet doe hen de groetjes!

En hoe zit het met jouw Vietnamees dan inmiddels? ;)

Ik wens jullie een fijn Vietnamees nieuwjaar!

Groetjes Roxy

• 22 Januari 2023 - 14:05

Trix Ligthart:

Hoi zus

altijd leuk om mee te maken, Chinees nieuwjaar.

Jammer dat jij niet op de feestavond aanwezig kon zijn, tja taalbarrière blijft lastig.

Leuk om even andere Europeanen te ontmoeten, en wat fijn dat jij nog steeds herkend wordt..!!

En blijf uitkijken in dat verschrikkelijke verkeer.

groetjes zus

• 22 Januari 2023 - 17:38

Marcia, Dick En Anita:

Wij genieten van je leuke stukjes Els![e-1f603][e-1f387]

• 28 Januari 2023 - 16:49

Thea:

Hoi Els,

Je ben weer helemaal thuis in je geliefde Vietnam.

Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en dan al die blije kindergezichtjes.

Geniet er nog maar van, het is zo voorbij.

groetjes Thea